Friday, December 15, 2017

Lawatan Ke Israel, Haifa Pusat Agama Bahai Sedunia,



‘Agama bahai ni adalah yang difatwakan sesat dinegara kita, kau tahu siapa pengasas agama konon moden ni bro?’.  Tanya tok siak masjid ketika minum-minum diruang masjid sementara menunggu waktu isyak tiba. 

‘Aku dengar pengasasnya orang Iran ,nama dia pun siap ada Allah pulak tu’. Jawab aku. 

‘Agama bahai ni mengaku pengasasnya itu adalah Nabi selepas Nabi Muhammad saw, kerna itu dia  dihalau dan dipenjarakan dimerata tempat, lastnya dia mati di HAIFA Palestine (kini regime Israel), tuan tau tak bagaimana puak regime tu buat dengan Bandar Haifa ni?....

Haifa merupakan bandar yang terbesar di Utara Palestine (kini dikuasai regime Israel) dan bandar yang ketiga terbesar di negara ini, selepas Baitulmaqdis dan Tel Aviv, dengan bilangan penduduk seramai kira-kira 267,800 orang. Bandar ini merupakan sebuah pelabuhan laut yang terletak di gairsan pantai Mediterranean Israel di Teluk Haifa, kira-kira 90 km di utara Tel Aviv, dan merupakan salah satu daripada pusat industri utama di negara ini.



Haifa dibina di lereng - lereng Gunung Carmel yang bersejarah. Ia terkenal sebagai pusat pembuatan pencelup dalam kurun ke - 3 Masihi. Majoriti penduduk Haifa hari ini adalah dari masyarakat Yahudi dan Arab. Bandar ini menempatkan Pusat Bahá'í Sedunia dan dua institusi akademik bertaraf dunia, Universiti Haifa dan Technion - Institut Teknologi Israel

Banyak syarikat teknologi tinggi seperti IntelIBMMicrosoftMotorola, dan Google telah membuka kemudahan penyelidikan dan pembangunan di Haifa beberapa tahun kebelakangan ini.

‘Bayangkan sebelum pendudukan Israel, Bandar Haifa ini milik sepenuhnya orang Palestine. Bandar ini mempunyai banyak sejarah lampau yang boleh dijadikan sebagai produk pelancongan , akan tetapi regime israellah yang mengeksploitasikan keindahan Haifa untuk kepentingan mereka sendiri setelah menjejaki bumi Palestine secara haram.

‘Haifa inilah Bandar utama puak bahai ni bro, ia adalah pusat bahai sedunia, memang ramai pelancong datang ketempat ini’. Cerita siak masjid itu.

Pada tarikh 11/12/2017, selepas pengistiharan Baitulmuaddis sebagai ibu negra Israel, sahabat kami disana menghantar gambaran sebenar suasana di Bandar Haifa pada tarikh tersebut.

‘Aku ada hantar keadaan rumah siti mariam ibu Nabi Isa yang asal yang kini menjadi gereja kristian digua tu’. Cerita sahabat yang berada di Palestine pada tarikh itu.

Lain yang kita gambarkan di Palestin selepas pengumuman Donald trump, lain pulak keadaan sebenarnya disana. Jom kita tengok keadaan tanah Haifa yang dirampas puak ini ketika ini.


Video: Visit Palestine 2018: Rumah Asal Siti Mariam ibu Nabi Isa



Bila fikir lama-lama, betapa besarnya tanah Palestine yang dirampas  oleh regime ini dan dijadikan sebuah perbandaran yang cantik serta menjadi produk pelancongan buat Negara haram itu. Disebalik keindahan itu, berapa banyak darah ditumpahkan untuk mempertahankan tanah asal mereka oleh penduduk palestin. 

Semua nya kini menjadi sejarah yang tiada siapa yang ingin membela nasib mereka. Tinggallah mereka dikhemah2 pelarian di Jordan, Syria dan juga Lubnan entah sampai bila.

Mereka pasti tidak dapat pulang lagi ketanah air mereka dan sudah pasti mereka tidak tahu dimana lot asal rumah mereka setelah perbandaran Haifa menjadi seperti sekarang ini.
Wallahuaklam
Md daud yusri fie

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails