Monday, December 18, 2017

Boikot Starbucks Sebab Pro-Israel &Pro-LGBT?

 
Boikot Starbucks Sebab Pro-Israel Tidak Wajar

ALASAN untuk boikot Starbucks hanya kerana jenama kafe kopi popular antarabangsa itu dimiliki oleh seorang Yahudi dan pernah menerima anugerah daripada Israel adalah alasan yang lemah.

Demikian tegas Aqsa Syarif, sebuah institusi di bawah kendalian Humanitarian Care Malaysia Berhad (MyCare) yang dipetik portal tempatan Menara.My semalam sebagai mengulas kempen pulau produk pro-Israel di negara ini.
Meskipun demikian, badan yang terlibat aktif dalam misi bantuan kemanusiaan ke Palestin itu bersikap terbuka dan mengalu-alukan maklumat tambahan yang boleh dikaji bagi menyemak semula kedudukannya terhadap Starbucks.

Dalam kenyataan menerusi laman Facebook rasminya, Aqsa Syarif berkata, 

“Untuk makluman semua, kami tidak pernah menyenaraikan Starbucks antara senarai boikot kerana tiada bukti kuat melibatkan Starbucks dengan Israel.
“Namun, Aqsa Syarif mengakui terdapat banyak pihak di luar sana yang membuat seruan agar pengguna di Malaysia turut memulaukan Starbucks atas alasan syarikat ini pernah atau masih menyumbang dana kepada Zionis Israel.
“Namun, fakta digunakan untuk pertahan seruan ini dilihat lemah tanpa berdasarkan fakta terkini. Fakta bahawa pemilik Starbucks adalah seorang jutawan Yahudi dan pernah menerima anugerah daripda Israel belum cukup kuat.
“Lebih-lebih lagi Starbucks sudah tidak beroperasi di Israel sejak tahun 2003.” Syarikat yang ditubuhkan pada 1971 itu kini mempunyai hampir 24,000 buah cawangan di 75 negara dengan 172,000 orang pekerja di seluruh dunia.

Malah Starbucks awal tahun ini mengumumkan untuk ambil 10,000 pelarian dari tujuh negara Islam sebagai tanda protes terhadap dasar Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump menyekat kemasukan warga terbabit ke AS.

Isu pulau Starbucks kembali timbul ekoran pengumuman dramatik Trump pada 6 Disember lalu yang mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara baharu Israel, sekali gus mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Starbucks ada 220 cawangan di Malaysia selain negara Islam lain seperti Arab Saudi (92), Bahrain (19), Brunei (4), Jordan (14), Kuwait (89), Lubnan (30), Maghribi (9), Mesir (32), Oman (11), Qatar (18), Turki (408) dan UAE (138).

Negara paling ramai umat Islam di dunia, Indonesia yang memiliki 249 cawangan Starbucks pun pernah gempar dengan isu boikot sama, tetapi kerana isu rangkaian itu menyokong terbuka gerakan terkutuk LGBT antarabangsa.

Dalam pada itu, Aqsa Syarif menyeru seluruh rakyat Malaysia agar lebih fokus untuk hanya boikot lima syarikat yang menurutnya sebagai penyokong tegar rejim Zionis Israel termasuk aspek ketenteraan negara haram tersebut.

Firma berkenaan ialah syarikat teknologi komunikasi maklumat Hewlett Packard, syarikat keselamatan G4S, pembuat jentolak terkenal, Caterpillar dan Hyundai Heavy Industries serta produk kecantikan popular Ahava.

Menurut Aqsa Syarif lagi, gerakan boikot amat beri kerugian besar terhadap Israel sehingga kerajaan haram Zionis itu amat terdesak dan terpaksa mengumumkan ‘perang’ terhadap gerakan Boycott, Divestment and Sanctions.

Ini kerana kempen pemulauan sejagat itu terutama dari kalangan negara Kesatuan Eropah sendiri telah berjaya mengakibatkan pihak Israel kerugian teruk AS$4.7 bilion (RM19.2 bilion) setahun. Demikian  menurut Agensi.

Pro-LGBT, NGO Indonesia desak boikot Starbucks

Anwar-Abbas-starbucks

Sementara itu, pemimpin Muslim kedua terbesar di Indonesia berlumba untuk memboikot Starbucks atas alasan bahawa penubuhan seorang pembuat kopi litar kopi antarabangsa boleh menghancurkan teras "agama dan kebudayaan" republik itu.

Dengan pengecualian wilayah ultra-konservatif Aceh, homoseksual adalah amalan yang sah di Indonesia. Bagaimanapun, pemberontakan komuniti Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) semakin meningkat di negara Islam paling ramai di dunia.

Anwar Abbas dari Muhammadiyah, sebuah organisasi dengan kira-kira 30 juta pakar mengatakan, kerajaan perlu membatalkan lesen operasi Starbucks kerana sokongannya kepada masyarakat LGBT "tidak keluar" dengan ideologi Indonesia.

"Jika Starbucks hanya menjalankan perniagaan, maka baiklah. Tetapi jangan mengambil ideologi (LGBT) di sini, "kata Anwar Abbas kepada Reuters melalui telefon hari ini.

PT Sari Coffee Indonesia yang memegang lesen untuk menjalankan siri Starbucks adalah entiti berkanun yang "selalu mematuhi peraturan dan menghargai nilai budaya di Indonesia," kata seorang eksekutif perusahaan induknya.

"Kami juga menghayati latar belakang agama para pelanggan dan pekerja kami," kata pengarah Fetty Kwartati di PT MAP Boga Adiperkasa Tbk, yang menyampaikan pesan teks.

Reputasi Indonesia dari segi toleransi dan pluralisme telah diuji jika bekas Cawangan Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, seorang etnis Cina Kristian, dijatuhi hukuman dua tahun penjara pada Mei lalu akibat kontroversi tahun lalu. Ditanya mengapa ia bertentangan dengan Starbucks, Anwar Abbas berkata, beliau diisytiharkan dalam koleksi komen pro-LGBT yang dibuat oleh eksekutif kanan kanan, Howard Schultz.

Schultz kini menjadi Pengerusi Starbucks selepas melepaskan jawatan sebagai ketua eksekutif. Forbes melaporkan bahawa jika pemegang saham Starbucks mengadu pada 2013 bahawa syarikat itu telah kehilangan pangkalan pelanggannya untuk perkahwinan gay, Schultz berkata beliau memegang kepelbagaian dan "bukan setiap keputusan adalah keputusan ekonomi."

"Jika anda fikir, dengan hormat, bahawa anda boleh mendapatkan pendapatan lebih tinggi daripada 38% yang anda terima dalam tahun-tahun bebas, ini adalah negara yang bebas. Anda boleh menjual saham anda di Starbucks dan membeli saham di syarikat lain, "kata Schultz pada masa itu.

Video tentang komen juga dipaparkan di YouTube.

Pelanggan Starbucks, Annisa Meidiana, yang merupakan seorang Muslim berkata, dia tidak akan berhenti membeli kopi di dalam rantaian itu disebabkan oleh pemboikotan pemboikotan.

"Islam mengutuk LGBT. Ini dosa, "kata pelajar universiti berusia 22 tahun yang berjumpa di luar Jakarta. (IH)

Ibnu Hasyim (ditengah-tengan) Di Starbucks Coffee, Shenzhen, China
pagi itu.. Dis 2008.

3 comments:

Anonymous said...

https://v2.ismaweb.net/2015/12/persoalan-atlet-israel-ungkap-hubungan-baik-dap-rejim-zionis/

Persoalan Atlet Israel Ungkap Hubungan Baik DAP, Rejim Zionis

BANGI, Selasa – Kenyataan Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, Chong Zhemin, berhubung sekatan dikenakan Malaysia ke atas atlet Israel, mengungkap semula persoalan mengenai hubungan akrab parti cauvinis dan rasis itu dengan rejim Zionis.

Walaupun, Zhemin menyesali dan menarik balik kenyataannya, namun ia tidak merungkai persoalan apakah hubungan antara DAP dan rejim Tel Aviv itu?, kata Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki.

Namun, Dr Mohd Zuhdi menyifatkan kenyataan Zhemin itu tidak begitu serius berbanding dakwaan dibuat oleh bekas Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng iaitu Mohamed Razali Abd Rahman, yang tersebar dalam media sejak empat tahun lalu.

“Dakwaan Mohamed Razali mengenai hubungan baik DAP dan Israel itu lebih serius, malah apa yang didedahkan itu lebih mengancam keselamatan negara serta sensitiviti umat Islam,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Mohd Zuhdi berkata, Mohamed Razali mendedahkan tiga dakwaan serius yang sehingga kini tidak pernah dinafikan oleh DAP.

Tiga perkara itu ialah:

1. Pakar perisikan Israel terlibat melatih G17 atau kumpulan seramai 17 pakar strategi DAP diketuai Tony Phua, yang mana Mohamed Razali mengakui beliau adalah bekas anggota kumpulan itu;

2. Sejak menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kerap ke Singapura bertemu wakil kedutaan Israel dan Mohamed Razali antara yang mengambil maklum urusan pertemuan itu; dan

3. DAP ditawarkan dana PRU-13 sebanyak AS$300 juta oleh Israel, dan Mohamed Razali juga mendakwa sebuah pangkalan tentera Israel baru akan dibina di Port Dickson sebagai balasan jika DAP berjaya menawan Putrajaya.

Sehubungan itu, Dr Mohd Zuhdi berkata, DAP perlu mendakwa Mohamed Razali di mahkamah jika mahu membersihkan semua tuduhan itu.

Anonymous said...

NGO dan parti politik liberal dan kafir harbi telah mendapat sokongan wang, moral, material, latihan dan arahan dari NGO Yahudi Zionis yang menjadi proksi rejim Amerika dan rejim pengganas IsraHell untuk menggulingkan kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu Islam dan menubuhkan kerajaan anti-Islam yang akan menghapuskan ajaran Islam dan menindas umat Islam. Wahai umat Islam undilah parti Islam dalam PRU14 demi masa depan agama Islam, anda dan keturunan anda.

Anonymous said...

Umat Islam sibuk menentang rejim pengganas Israel tetapi puak liberal dan kafir harbi pula sibuk menyokong Israel dan merayakan jubilee Israel di negara ini. Maka jelaslah puak sesat ini adalah pengkhianat yang sangat berbahaya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails