Monday, September 04, 2017

Muslim Moscow Bantah Keganasan Rejim Myanmar.


59abe960fc7e93295d8b4567
GLOBAL 3 SEPT: Ribuan masyarakat Islam di Rusia berhimpun di hadapan Kedutaan Myanmar di Moscow membantah kekejaman terhadap mayarakat Islam Rohingya.
Agensi Berita Rusia RT NEWS melaporkan ramai polis berkawal di sekitar kedutaan dan suasana bantahan berjalan dengan aman dan terkawal.
Dilaporkan tiada perlanggaran peraturan ketika protes berlangsung, Polis Moscow memberitahu Agensi Berita TASS bahawa kira-kira 800 berhimpun di hadapan kedutaan.
Penunjuk perasaaan menunjukkan solidariti terhadap masyarakat Islam Rohingya sambil menggesa dihentikan sebarang pembunuhan besar-besaran di Myanmar.
Sekurang-kurangnya 20 kenderaan polis dan sebuah armor diletakkan di kawasan perhimpunan aman itu.
“Apabila kita melihat ketidaksamaan terhadap saudara kita, kita memperjuangkan protes. Itulah sebabnya kami berkumpul di sini hari ini.
“Kami bersatu … dan harus menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa umat Islam mahukan keamanan, ” kata salah seorang penunjuk perasaan memberitahu TASS.
Situasi di Myanmar bertambah meruncing mutakhir ini ekoran konflik yang berlaku sehingga menyebabkan lebih 400 terkorban manakala kira-kira 73,000 masyarakat Rohingya melarikan diri ke Bangladesh. (IH)
Klik di sini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails