Sunday, September 03, 2017

Jamuan Sambut Hari Raya Idul Adha Tahun Ini Di Rusia.


Hidangan Khas Muslim Rusia di Hari Raya Idul Adha Keluarga Muslim akan berkongsi makanan dengan rakan-rakan mereka, jiran-jiran, dan juga golongan miskin. Sumber: Vasily Alexandrov / TASS
HARI Cuti Eid al-Adha di Rusia dirayakan dengan kegembiraan yang besar. Perayaan ini sinonim dengan hidangan lazat di rumah keluarga Muslim. Menu ini pastinya tidak dipisahkan dari daging qurban yang diproses, biasanya kambing atau daging kambing, yang disampaikan kepada semua orang.

Keluarga Muslim akan berkongsi makanan dengan rakan-rakan mereka, jiran-jiran, dan juga golongan miskin. Hari Raya Eid al-Adha adalah salah satu daripada hari-hari besar Islam yang dirayakan di seluruh dunia. Perayaan ini bermula pada 10 Zulhijah (bulan keempat selepas Ramadan) dan berlangsung selama 2-3 hari. Tahun ini, Eid al Adha jatuh pada 1 September.

Pada hari raya ini, umat Islam berkumpul di waktu pagi dan melakukan solat bersama di dalam dewan atau masjid, seperti ketika merayakan Idul Fitri. Selepas solat Eid al Adha , orang-orang akan melaksanakan penyembelihan hewan qurban untuk memperingati perintah Allah kepada Nabi Ibrahim yang menyembelih domba sebagai pengganti anaknya, Nabi Ismail.

Di Rusia, haiwan yang dipotong biasanya biri-biri, tetapi boleh juga kambing atau lembu. Memotong haiwan qurban dimuatkan dengan ritual penting. Ramai umat Islam mengatakan bahawa orang yang beriman akan memasuki Syurga dengan menaiki haiwan qurban.

Di samping itu, orang dilarang untuk menyingkirkan daging qurban selepas perayaan, tetapi, terus terang, ini mustahil. Lagipun, siapa yang boleh menahan hidangan daging tradisional yang baru dimasak? Hidangan yang dimasak tidak dibelanjakan semata-mata oleh satu keluarga. Keluarga Muslim akan berkongsi makanan dengan rakan-rakan mereka, jiran-jiran, dan juga golongan miskin.

Di Rusia, pesta ini dinamakan qurban Bayram. Perkataan "qurban" berasal dari bahasa Arab - qurban - yang bermakna pengorbanan, sedangkan "bayram" bermakna parti dalam bahasa Turki, demikian kutip laman RBTH.

Masa hari Raya Aidil Adha kelmarin, ribuan umat Islam merayakan Hari Raya Aidil Adha di Moscow pada 12 September 2016. Perayaan ini bermula dengan melaksanakan ibadah solat Id di masjid-masjid di bandar Moscow. Kerana masjid-masjid di ibu kota Rusia tidak dapat menampung seluruh jamaah, banyak orang yang terpaksa harus melaksanakan solat dan mendengar khutbah di jalanan di sekitar masjid.

Selepas doa Id, orang berbaris dan berjabat tangan, dan juga memeluk satu sama lain. Selepas melakukan solat, ritual qurban bermula. Pihak berkuasa Moscow telah menyediakan 14 lokasi penyembelihan haiwan qurban.

"Ritual penyembelihan mengedepankan nilai-nilai kemanusiaan dan menunjukkan kasih sayang Allah Tuhan Yang Maha Esa, yang tak ingin manusia berperang menumpahkan darah," kata Timbalan Pertama Ketua Dewan Mufti Rusia Rushan Abbyasov kepada Rossiyskaya Gazeta.

Setiap tahun, terdapat banyak orang Rusia yang pergi ke Makkah untuk menunaikan ibadah haji. Tahun ini, terdapat 15 ribu orang Rusia yang pergi ke Hajj. Presiden Rusia Vladimir Putin tidak lupa mengucapkan tahniah kepada Eid al-Adha kepada semua warga negara yang meraikannya. 

"Selama berabad-abad, Perayaan Al-Quran telah memainkan peranan besar dalam kehidupan umat Islam," kata Putin. "Saya mengaku bersalah bahawa umat Islam di Rusia menghormati tradisi rohani dan meraikan Eid al-Adha secara meluas."

Tatarstan, Bashkortostan, Chechnya, Adygea, Karachay-Cherkessia, dan Crimea - wilayah-wilayah yang majoriti penduduknya bergama Islam - telah menetapkan hari ini sebagai hari cuti. 
(Wakil IH melaporkan dari Moskow)

Klik di sini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails