Thursday, September 07, 2017

China Tingkat Ketegangan Di Laut China Selatan, Termasuk Natuna?


laut-china-selatan
GLOBAL 6 SEPT: Vietnam memberikan kritikan keras terhadap China berhubung latihan ketenteraan di Laut China Selatan, amaran kedua dalam satu minggu apabila peningkatan ketegangan antara negara-negara terhadap perairan dipertikaikan.
Portal Agensi Berita India New Delhi Television (NDTV), melaporkan, China dan Vietnam telah lama berkonflik di sepanjang wilayah Laut China Selatan yang strategik dan kaya sumber, yang mana Beijing mendakwa kebanyakan miliknya.
Ketegangan meletus sejak beberapa bulan kebelakangan ini, dengan Vietnam menggantung projek penerokaan minyak dikendalikan Repsol Sepanyol di kawasan luar pesisirnya yang dituntut Beijing.
Pada Jun lalu, satu pertemuan antara jeneral tertinggi Vietnam dan China bagi berbincang mengenai isu sempadan dibatalkan secara tiba-tiba, dengan kedua-dua pihak mendakwa konflik secara tiba-tiba.
China berkata minggu lepas ia menjalankan latihan ketenteraan di kawasan maritim di barat laut Laut China Selatan, di kawasan Paracels, dengan China mendakwa bidang kuasa ke atas zon itu.
Kedua-dua negara itu berperang melancarkan satu pertempuran singkat tetapi berdarah ke atas Paracels pada 1974. Lebih 70 tentera Vietnam terbunuh dan China mempunyai kawalan de facto ke atas pulau sejak itu.
Minggu lalu, Vietnam mengulangi panggilan Beijing untuk menghentikan kegiatannya di kawasan itu, dan pegawai urusan asing di Hanoi bertemu dengan kakitangan kedutaan China untuk menjelaskan kedudukan Vietnam.
Sementara itu Bloomberg News melaporkan, bulan lalu seorang penggubal undang-undang Filipina mengeluarkan gambar menunjukkan nelayan China diiringi bot milik tentera laut Beijing mengepung pulau dalam rangkaian kepulauan Spratly didiami Filipina – sekali gus menghalang kerja pembaikan dirancang.
south-china-sea_650x400_61476240434
LAUT CHINA SELATAN - 1
Kedua-dua insiden itu dilihat sebagai langkah China mengambil kesempatan terhadap ‘pengabaian’ Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Donald Trump terhadap Asia Tenggara.
Ia ekoran Amerika kini memberi seluruh tumpuan ke arah ketegangan perdagangan dengan China dan serta ujian peluru berpandu dan nuklear Korea Utara.
Hal ini ada kaitan dengan artikal catatan perjalan yang saya tulis sebelum ini..

E-Buku IH-117: Di Persisiran Kepulauan Sumatera.

E-Buku IH-117: Di Persisiran Kepulauan Sumatera.
Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails