Wednesday, September 06, 2017

100 Tank, Senjata, Bot Laju Terus Dihantar Israel Ke Myanmar..

Sejak kejadian serangan ke atas pos polis di Burma lewat bulan lalu yang menewaskan lebih daripada 70 orang, puluhan ribu Muslim Rohingya di Rakhine State telah hijrah ke Bangladesh kerana lari dari keganasan kumpulan tentera Myanmar dan bersenjata Myanmar.

Laman Timur Tengah melaporkan pada Selasa bahawa di tengah-tengah kritikan antarabangsa terhadap krisis kemanusiaan, Israel terus membekalkan senjata kepada tentera Myanmar, termasuk 100 tank, senjata, bot laju untuk meronda polis di sempadan. Berita itu didedahkan oleh kumpulan hak dan pegawai Myanmar.

Bukan itu sahaja, syarikat senjata Israel Tar Ideal turut terlibat dalam menyediakan latihan untuk pasukan keselamatan Myanmar yang sedang melakukan operasi pembunuhan beramai-ramai terhadap warga Rohingya di Rakhine State.

Beberapa gambar di laman web syarikat menunjukkan pekerja mereka memberi arahan kepada pasukan keselamatan Myanmar dalam meniru taktik pertempuran dan bagaimana menggunakan senjata tertentu.

Pada September tahun lepas, Mahkamah Tinggi Israel akan mengadakan perbicaraan untuk mendengar petisyen daripada aktivis yang menyeru kerajaan Bintang Daud Land untuk menghentikan eksport senjata ke Myanmar.

Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah setakat ini mengenakan sekatan senjata ke Myanmar.

Peguam Eitay Mack yang mewakili pempetisyen berkata Israel tidak mempunyai kawalan ke atas semua senjata yang sudah dieksport ke Myanmar.

"Israel tidak tahu apa yang berlaku dengan senjata apabila ia dieksport ke Burma," kata Mack, seorang peguam hak asasi manusia di Tel Aviv.

"Dari tapak Tar Ideal kita tahu mereka sedang mempersenjatai pasukan Burma yang sedang beroperasi di Rakhine State."

Petisyen itu difailkan pada bulan Januari, sejurus selepas pegawai Israel melawat Myanmar untuk membincangkan perdagangan senjata dan lawatan itu dibayar oleh pegawai Myanmar.

Selepas petisyen itu dibawa ke mahkamah, tentera Israel pada Mac lepas berkata mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk membincangkan isu dan penjualan senjata ke Myanmar adalah 'semata-mata diplomatik'.

Israel dan Myanmar mempunyai hubungan rapat dalam perdagangan senjata selama bertahun-tahun sejak sebelum junta tentera menamatkan pemerintahannya.

"Kerajaan Israel telah menjual senjata kepada diktator tentera di Burma selama bertahun-tahun," kata Ofer Neiman, aktivis hak asasi Israel.

"Dasar ini berkait rapat dengan penindasan Israel terhadap rakyat Palestin." Senjata yang mereka gunakan untuk rakyat Palestin adalah satu-satunya peristiwa ujian yang akan dijual kepada rejim yang paling ganas di bumi. "


Klik di sini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails