Tuesday, September 27, 2016

"..kenapa tidak mahu melihat perkara baik berlaku dalam Mahkamah Syariah?" - Mufti K'tan.


KOTA BHARU - Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad menyeru orang Islam agar menyokong pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau lebih dikenali sebagai Akta 355 yang bertujuan memartabatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah di negara ini.

Mohamad Shukri pada masa yang sama, turut menasihati ahli Parlimen khususnya yang beragama Islam agar menyokong pindaan tersebut apabila ia dibahaskan di sidang Dewan Rakyat pada sesi akan datang.

"Memang wajib (menyokong)... kenapa tidak mahu melihat perkara baik berlaku dalam Mahkamah Syariah. Kalau sebelum ini, bidang kuasa Mahkamah Syariah rendah, kalau beri sedikit kuasa, apa masalahnya.

"Dalam al-Quran ada menyebut, bertolong, membantu dalam hal-hal kebaikan, kebajikan dan taqwa merupakan benda yang baik, jadi semua patut sokong perkara baik (Akta 355)," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Mahabbah Ulama di sini, hari ini.

Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Faiz Petra berkenan merasmikan majlis berkenaan yang turut dihadiri Anggota Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Prof Datuk Zakaria Stapa dan lebih 1,000 pelajar pondok seluruh negeri.

Mengulas lanjut, Mohamad Shukri berkata akta berkenaan sebelum ini dipinda sebanyak dua kali tanpa sebarang masalah ataupun mendapat bantahan daripada mana-mana pihak.

Justeru, beliau melihat tentangan terhadap pindaan Akta 355 banyak dikemukakan oleh parti politik yang disifatkan mempunyai kepentingan masing-masing.
"Saya pun tidak faham. Pindaan Akta 335 ini kalau diluluskan, ia hanya bertujuan meningkatkan lagi bidang kuasa Mahkamah Syariah.
"Kalau kita tengok tentangan ini banyak daripada parti-parti politik, barangkali ada isu-isu yang ada kepentingan masing-masinglah," katanya. - Bernama 

19 comments:

Anonymous said...

Tuan mufti tk nampakkah isu ini dipolitikkan? Kita ada Menteri agama Umno, Agung, ketua2 agama negeri, mufti2, agamawan2 yg boleh duduk berbincang dan settle isu ni tanpa melibatkan ahli2 parlimen non muslims pun.

Mempolitikkan isu agama utk kepentingan peribadi pemimpin akan buat Islam dipandang rendah dan diketawakan oleh agama dan bangsa lain.

Islam agama mendidik bkn agama menghukum umatnya. Cerdiklah sikit pemimpin2 melayu oii..

Anonymous said...

Moga islam akan terus bersinar dimalaysia.

Anonymous said...



PIGS (parti ggsan iktn sjhtr) /pigs

Mufti wajib tegur PIGS ataupun pigs, nape tangguh2 dan juga berbelit nak saman Srawak repot t.hari...klu berani nak tegakkan Ruu PIGS...wajib ler BERANI saman Srawak repot tu dulu!

Klu dah PIGS pun curi dedak 90juta..ada ke lg merit/MARUAH dgn hudud & Ruu PIGS itu?

Ir Anonymous said...

Lepas saman tarik balik mcm kuasa 10..

Anonymous said...

Pemakan2 dedak duit curi 90juta dari parti lebai penjual agama bila nak saman SR?kahkahkah

Ir Anonymous said...

Lepas saman tarik balik mcm kuasa 10??..

Anonymous said...

Husam kuasa 10 tak makan dedak duit curi 90juta mcm Hadi and the gang lebai2 penjual agama Pas @ Pigs.kahkahkah

Anonymous said...

Husam kuasa 10 tak makan dedak duit curi 90juta mcm Hadi and the gang lebai2 penjual agama Pas @ Pigs.kahkahkah. tapi husam pun tak tuduh pas dapat 90juta tapi kamu ikut cakap dap kafir kalau kamu kafir teruskan fitnah tapi kalau islam taubatlah tuduhan tampa bukti fitnah berdosa. Moga kamu diberi hidayah.ameeen

Anonymous said...

Anon 3:29

Mana kamu tahu tuduhan 15 pimpinan Pas makan hasil curi 90juta itu fitnah? Kamu pernah dgr Hadi dan geng lebai pemakan dedak bersumpah laknat menafikan tuduhan itu?

Kalo berita dari kafir SR tu fitnah samanlah..

Berhentilah memfitnah org yg tak sependapat dgn Pas itu penyokong DAP atau menentang Islam. Isu ini sgt besar krn melibatkan maruah agama. Kamu ni buta hati krn ketaksuban melampau. Semoga Allah menerima taubat walaun2 spt kamu dan diberi hidayah. Aamiin..

Pas memalukan Islam.

Anonymous said...

Anon 6:12pm mana kamu tahu pemimpin pas makan duit 90juta kamu ada bukti ke puak kafir pun kata itu andaian sahaja iaitu cuma tuduhan dan tiada bukti. Kamu yang buta hati pas dah buat pengumuman dalam proses saman sr jadi kita tunggulah keputusannya. Kalau betul terbukti kami orang pas akan dakwa mereka kami wala kerana allah bukan kerana pemimpin. Moga kita sama2 tegakkan islam. Dap mainkan peranan untuk jatuhkan perhuangan islam jadi sapa yang sependapat dengan dap menyokong dap dan menentang perjuangan islam.

Anonymous said...

Ramai puak sekuler libral penentang perjuangan islam. Asal untuk islam semua tak boleh puak sekuler libral terus berusaha untuk tentang islam kami istikomah untuk islam kerana allah.

Anonymous said...

Menjual agama utk kepentingan diri dan politik sempat lg merbahaya. Menyesatkan akidah org melayu.

Saya sarankan mana2 non muslims yg baru nak kenal Islam jgn dikenalkan dgn parti politik Pas. Takut2 mrk akan terus menjauhi Islam sebab Pas.

Anonymous said...

Anon walaun tolol yg taksub 8:53

Kalo tk betul tuduhan kafir SR tu Hadi n the gang pemakan dedak saman le. Katanya nk saman bulan lps. jgn jd mcm najib sudah ler.

Tuduhan parti Islam makan hasil curi duit rakyat 90juta ini berat melibatkan maruah agama. Rompakan terbesar di dunia. Tau tak walaun?

Pernah ke walaun2 tolol dgr lebai2 musang berjanggut Pas tu nafikan? Bersumpah laknat ikut cara Islam pun tarak.

Pas parti politik penjual agama.
Umno parti politik penjual bangsa. 2X5 parti2 ini membodohkan umat Islam dan org Melayu.

Anonymous said...

Anon 8:20am kamu jangan ikut sangat puak sekuler libral prosdng saman dah berjalan dan sr pun dah kata itu cuma sangkaan iaitu tuduhan dan dah memg tiada bukti. Kamu suruh sumpah laknat dah memg tuduhan buat apa nak sumpah. Kamu kata pas jual agama itu terang2 fitnah sebab telah direka cipta tuduhan itu dari dulu lagi oleh umno dari ini dah tentu kamu orang umno yang sanggup buat apa saja untuk jatuhkan pas. Dap, pkr dan pan dah tentu beridalogi sekuler dan berjuang bersama umno untuk jatuhkan pas. Kamu suka buat fitnah berpolitik cara matang jangan ikut sangat tuduhan dari puak sekuler libral siasat dulu.

Anonymous said...

Anon 8:20 sendiri kata tuduhan jadi mana bukti. Semuga allah tunjukan kebenaran kepada kita semua. Seronokkan memperbodohkan diri sendiri dan jual bangsa dan agama sendiri.

Anonymous said...

fastabiqul khairat?

apa itu fastabiqul khairat?

fastabiqul khairat adalah berlumba-lumba dalam melaksanakan kebaikan

" Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang dia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah kamu dalam berbuat kebaikan di mana sahaja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu " - surah Al-Baqarah ayat 148

jangan pernah merasa cukup dengan kebaikan yang kau pernah lakukan tetapi istiqamahlah dalam mengimplementasikan kebaikan agar terus mapan di jalan tuhan

Anonymous said...

Pas kena saman SR atas dasar maruah agama. Ini tuduhan amat berat melibatkan parti Islam makan hasil duit curi terbesar di dunia.

Saya bertanya lagi pd walaun2 tolol Pas, pernah ke Hadi dan geng lebai pemakan dedak nafikan tuduhan tsb mengikut cara Islam? Lu pikirlah sendiri..semoga walaun2 tolol diberi hidayah dan diterima taubat mrk krn bersubahat dgn penjual2 agama menipu umat Islam dulu, kini dan selamanya.

Anonymous said...

Pas memalukan Islam.

Anonymous said...

Anon 8:37am

Kamu ni cth walaun tolol yg suka sgt melabel org sekular liberal, kafir harbi, lgbt, penentang Islam dan mcm2 yg buruk lg.

Apa komen kamu bila seorg pengasas perubatan Islam dan org kuat parti jual agama Pas berterusan menagih rawatan dan lebih percaya pd tangan kafir harbi utk mengubat beliau. Sanggup berhabisan duit yg byk dan berubat jauh beribu batu. Apa kurangnya doktor2 pakar Islam di negara sendiri?

Akhir sekali buat amanat utk dikebumikan di negara kafir laknatullah yg byk maksiat dan semua label yg buruk2 kamu beri ada pd negara kafir laknatullah tu.

Satu jari tunjuk kat org, 4 lg tunjuk balik kebodohan walaun2 Pas.

Berhentilah menjual agama utk kepentingan diri dan politik sempit pemimpin2 atasan kamu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails