Sunday, September 25, 2016

Kad Khas Bagi Bayi Menyusu Dari Wanita Bukan Ibu Kandung – Mufti WP

dr-zulkifli

KUALA LUMPUR – Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri hari ini mencadangkan supaya diwujudkan kad khas bagi bayi yang menyusu daripada wanita yang bukan ibu kandungnya.

Beliau berkata ini bertujuan menyatakan hubungan ibu dan anak susuan (nasab) kerana pada masa ini terdapat wanita yang menyusukan anak orang lain tetapi tidak mengetahui pertalian itu.
“Bagi saya ia amat baik kerana akan memudahkan – contohnya, ketika (seseorang anak) hendak berkahwin… apabila dibuat selidikan, rupa-rupanya dia (orang yang hendak dikahwini) adalah juga anak kepada ibu susuan. Itu adalah seperti adik-beradik yang tidak diizinkan berkahwin,” kata Zulkifli.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membincangkan topik ‘Ibu Susuan: Antara Hukum, Nasab, Hak dan Tanggungjawab’ sempena minggu penyusuan susu ibu peringkat Kuala Lumpur & Putrajaya, di Auditorium Perpustakaan Negara, di sini hari ini.
Zulkifli bagaimanapun tidak menjelas lanjut pihak manakah yang perlu mengeluarkan kad berkenaan, namun berkata cadangan itu akan dibincangkan dengan beberapa pihak berkaitan termasuk hospital yang turut mempunyai peranan penting.
Dalam perkembangan lain, Zulkifli berkata perbincangan bersama Kementerian Kesihatan mengenai wanita hamil yang dijangkiti virus Zika sama ada dibolehkan menggugurkan kandungan mereka akan diadakan hujung bulan ini.
Beliau berkata perkara itu semakin mendapat perhatian untuk diteliti dengan lebih lanjut dan cadangan pengguguran itu hanyalah pendapat umum.
Katanya, ia adalah berdasarkan pendapat ahli ilmu fiqah yang lama yang seterusnya dikemukakan ramai ulama dan pihak berkuasa.
Baru-baru ini, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S.Subramaniam berkata kementerian akan berbincang dengan Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai pandangan beberapa orang mufti bahawa wanita hamil yang dijangkiti virus Zika dibolehkan menggugurkan janin yang belum mencapai usia 120 hari. – BERNAMA


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails