Tuesday, July 12, 2016

Pembangkang Hilang Sokongan Rakyat. -Majlis Presiden PH Akui Kesilapan?

Majlis Presiden Akui Pakatan Hilang Sokongan Rakyat

KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan yang didominasi oleh parti DAP dan dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta Parti Amanah Negara (PAN) akhirnya mengakui gabungan parti-parti pembangkang itu telah hilang sokongan rakyat.

Perakuan itu dibuat secara tidak langsung berdasarkan satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas satu mesyuarat yang berlangsung hari ini.

Majlis Presiden Pakatan Harapan dalam kenyataan itu mendakwa kononnya pimpinan Pakatan Harapan menginsafi pelbagai cabaran terpaksa ditanggung rakyat kerana Pakatan Harapan terperangkap dengan kegawatan politik sesama ahli dan parti-parti politik.
“Majlis Presiden memutuskan satu temu rapat pimpinan PKR, DAP dan PAN akan diadakan dalam masa terdekat untuk meneliti dengan khusus strategi bersama Pakatan Harapan untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada Pakatan Harapan.
“Pembentangan dan rundingan dengan rakyat mengenai Dasar-Dasar Bersama Pakatan Harapan yang menyeluruh dipercepatkan supaya tumpuan kembali kepada rakyat,” kata kenyataan itu bagi memujuk orang ramai hari ini.
Kenyataan rasmi Majlis Presiden Pakatan Harapan itu secara tidak langsung turut mengesahkan bahawa tiada sebarang kerjasama akan diadakan semula dengan PAS meskipun terdapat desakan supaya memujuk PAS kembali bersama pakatan pembangkang.
Desakan itu dibuat kerana segelintir pemimpin PKR terutama Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bimbang jawatannya sebagai Menteri Besar Selangor boleh terjejas berdasarkan kekalahan teruk Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak dan Pilihan Raya Kecil Kuala Kangsar serta Sungai Besar baru-baru ini.
Mohamed Azmin pemimpin Pakatan Harapan kelihatan paling terdesak dengan situasi buruk yang sedang melanda pakatan pembangkang hingga terpaksa mengumumkan pemberian bonus khas raya kepada seluruh kakitangan kerajaan Selangor bulan lalu.
PAS disingkirkan daripada gabungan parti pembangkang oleh DAP dan PKR pada tahun lalu kerana pertelagahan yang berlaku akibat beberapa isu akidah Islam yang ditentang oleh PKR dan DAP.
Beberapa bekas pemimpin PAS yang taksub kepada DAP dan PKR kemudian bertindak keluar parti dan menubuhkan PAN sebagai parti Islam baharu untuk menggantikan PAS dalam pakatan pembangkang. – MYNEWSHUB.CC

1 comment:

Anonymous said...

Orang. Kelantan. Dah. Tak. Mahu. Pas lagi...
Buktinya. Harakah. Tak laku di kelantan..:....
Orang. Kelantan. Tidak. Mahu. Hanya sekadar
Jadi. Penasehat. Bn. Saja....
Jadi.....
Pru 3 penjuru di kelantan.....
Bn. Berjaya. Perintah. Kelantan......
Takbir. 3 x
Amin...ya. robbal. Al amin.....

Hidup. Bn.....hidup. najib.....hidup. umno.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails