Wednesday, July 13, 2016

Ini, Juruterbang Bercadar Pertama Di Dunia.

1
DUNIA penerbangan sinonim dengan pakaian yang minim. Pilot dan pramugari pada umumnya menggunakan pakaian ketat dengan alasan untuk kemudahan bergerak. Bahkan untuk pramugari biasanya tidak hanya ketat, tetapi juga pendek. 

Lantas bagaimana seorang muslimah jika memasuki dunia penerbangan ini?

Banyak muslimah yang terpaksa mengikuti aturan dan pendapat tersebut. Seolah-olah bukan hanya wajib, hal demikian itu adalah kemestian. Akan tetapi Shahnaz Laghari menunjukan kepada kita dan dunia mengenai sebaliknya. 

Capten Pilot Shahnaz tetap bercadar dan menggunakan hijab syar'ie. Shahnaz Laghari adalah seorang juruterbang wanita pertama di dunia yang bercadar ketika menjalankan tugas menerbangkan pesawat. 

Beliau mempunyai kemampuan mengawal kapal terbang secara solo dengan pakaian islami secara menyeluruh.
2
Beliau adalah pemegang rekod dunia Guinness Book of World Record sebagai juruterbang wanita pertama bercadar lengkap. 

Beliau juga merupakan muslimah pejuang hak kemanusiaan di Pakistan yang memperjuangkan hak-hak wanita, dan pernah bertanding dalam pilihan raya di Pakistan 2012 sebagai anggota wakil rakyat atas suara komuniti-komuniti masyarakat luas.

Selain menjabat sebagai pengurus Persatuan Pilot Wanita Pakistan, Shahnaz juga melakukan khidmat masyarakat dengan membuka pusat pendidikan percuma dan pusat latihan menjahit untuk kaum yang lemah Pakistan. (Eramuslim)

4 comments:

Anonymous said...

Inilah yg dibenci oleh DAP yg terkenal sebagai parti anti Islam

Apa kata DAP adalah kewajipan bagi PAN. PAN pula adalah khadam DAP

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2016/07/dap-topeng-untuk-menghina-islam/

DAP ‘topeng’ untuk menghina Islam
Ibrahim-Mohd-Hasan

Oleh Siti Fatimah Ishak

BANGI, Isnin – Penghinaan terhadap Islam yang berterusan oleh parti rasis dan cauvinis dilakukan atas tujuan menghilangkan nilai sensitif ummat Islam terhadap agamanya apabila dihina.

Terbaharu pemimpin parti itu, Nga Kor Ming telah menghina amalan ummat Islam untuk bergembira di hari raya sekaligus mendedahkan sedikit demi sedikit niat busuk DAP untuk terus menghina Islam.

Mantan Presiden Persatuan Islam Nasional (PEMBINA), Ustaz Ibrahim Mohd Hasan berkata, ini bukan kali pertama pimpinan DAP membuat penghinaan sedemikian.

“Sebelum ini beliau pernah menyindir pemakaian wanita dengan menggambarkan seolah ianya jumud dan kuno.

“Lebih menjelikkan, Nga memberi alasan bahawa dia menghormati Islam dengan memberi sumbangan ke masjid dan masyarakat Islam yang memerlukan. Inilah sebenarnya ‘dedak’ yang DAP tabur untuk membolehkan mereka terus menghina Islam,”katanya kepada Ismaweb.

Ustaz Ibrahim berkata, hakikatnya kita jangan anggap Kor Ming sebagai hanya seorang individu tetapi DAP itu sendiri sebagai sebuah gerakan terancang, tersusun, sistematik dan beragenda untuk menghilangkan nilai sensitif ummat Islam terhadap agamanya apabila dihina.

“Ini kerana pimpinan DAP yang lain juga sebelum ini menghina Islam dan autoriti agama di Malaysia. Ini termasuklah mempertikaikan khutbah jumaat, menafsirkan Jihad sebagai keganasan, mempertikaikan sambutan Valentines Day oleh orang Islam dan menyamakan kod etika ke JPJ sama seperti pakaian ke masjid dan bermacam-macam lagi.

“Justeru, kita semua jangan mudah tertipu dengan sumbangan DAP kepada masjid mahupun sekolah agama kerana ia merupakan topeng kepada perbuatan mereka menghina Islam.

“Jika kita terus berdiam, ini bermakna kita telah termakan dedak yang ditabur DAP,” katanya.

Anonymous said...

Penis. Sehat yg boleh. Menasihati bn tetapi.
Pelir sehat tidak boleh di nasihati...
Amanat yg dulu. Apa cerita ???
Akar umbi di seluruh negara di suruhnya walakk dan takbirr
Patut ke...atau sekadar....
"Pencatutan'"

Sokong Najib said...

Wanita & Puteri UMNO zemua pakai ketat2 nampak tetek dan tundun puki. Yg berjubah pon sama.. alur jubur pon nampak..

UMNO & Zina, tak dapat dipisahkan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails