Friday, May 13, 2016

Kalau Nak Tumbangkan BN, Pembangkang Perlu Akur Cadangan PAS. -I/Hasyim

Tuan Ibrahim Tuan Man
Datuk Tuan Ibrahim

KL: Kalau benar hendak tumbangkan BN (Barisan Nasional), pembangkang perlu akur cadangan PAS. Demikian dinyatakan oleh Weblog Ibnu Hasyim, melalui editornya Dr Hj Mohd Hasyim di sini sebentar tadi.

Cadangan ini dikemukakan, berikutan kenyataan Pas yang menggesa parti pembangkang lain supaya tidak meletakkan calon pada PRK Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar.


Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar atas) sebelumnya berkata, tindakan meletakkan calon sekadar mahu menguji sokongan hanya akan memberi kelebihan kepada BN untuk menang.

“Berhubung dengan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang akan diadakan dalam waktu terdekat, diharapkan tiada parti pembangkang lain meletakkan calon sekadar untuk menguji sokongan.
“Tindakan demikian tidak lebih daripada hanya memberi peluang besar kepada BN menang,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan, semalam.

Menurut Hj Mohd Hasyim lagi,  "Tuan Ibrahim patut turut berkeras mempertahankan keputusan Pas bertanding di kedua-dua kerusi tersebut,
kerana pemimpin pembangkang perlu sedar pertembungan sesama sendiri hanya membenarkan sama-sama rugi, ‘yang kalah jadi abu, menang jadi arang’.

"Komitmen Pas untuk terus menentang BN di Sarawak dan di kedua-dua PRK itu juga dapat menepis tuduhan Pas mahu bergabung dengan Umno-BN." Jelas Hj. Mohd lagi.

Sementara itu, Adun Sekinchan, Ng Suee Lim menyifatkan pelawaan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos yang mencabarnya bertanding mewakili DAP pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar sebagai gimik politik semata-mata.

Suee Lim berkata, beliau enggan melayan perkara itu kerana beranggapan Jamal tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan itu memandangkan BN juga belum memutuskan siapakah calon di Parlimen berkenaan. (IH)

18 comments:

Anonymous said...

Manakala dipihak parti KUALI pimpinan Si Mat Sabu tu pulak, diorang pun beranggapan yang diorang mampu untuk bersaing dengan Barisan Nasional di dua kawasan Parlimen terbabit.

Katanya, calon dari parti KUALI pimpinan Si Mat Sabu tu ada peluang yang cukup cerah untuk merampas kawasan tersebut memandangkan mereka ramai penyokong. Terutama di Kuala Kangsar.

Tapi, walaupun PAS, PKR dan parti KUALI Si Mat Sabu tu dah bersuara, ianya tidak bermakna DAPigs hanya akan berdiam diri. Dalam diam DAPigs tu, ada perancangan subversif yang sedang diatur.

Dari satu sumber mendedahkan, DAPigs pada ketika ni sedang merancang untuk meletakkan calon mereka bertanding dikawasan Parlimen Sungai Besar dengan mempertaruhkan Aziz Bari.

Khabar angin itu semakin hangat kedengaran apabila ianya mula menjadi buah mulut dikalangan pengamal media sosial sejak beberapa hari yang lalu, mempersoalkan cadangan DAPigs itu.

Anonymous said...

Dasar parti Blok Ke 3 tak sedar diri.

ikan said...

xpe haji kita tunggu amanat ayah pink dulu camne. mana tau kut sama macam tahun 1981. apa ayah pink nak cakap

Anonymous said...

Salam semua,

Saya pun ada khabar angin. PAS tak jadi bertanding sebab takut dengan DAP dan Aziz Bari!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Pembangkang tak akan menang. Itu realitinya. Jika pembangkang yg terdiri drpd pakatan haprak bersetuju hanya PAS yg bertanding, adakah cina Dap dan ahli pan pecacai tokong Dap akan undi pas? Sudah tentu tidak. Jika berlaku tiga penjuru, tak susah nak buat telahan pun,,bn menang bergaya. Kena ingat, cina bn yg dulunya beri undi kpd pas, Kali ini kembali sokong bn. Pas sepatutnya berkecuali, jgn masuk Prk ini. Biar ph saja yg bertanding, kita boleh lihat sejauh mana mereka boleh pergi. Paling cantik, org pas undi bn. Ini baru kata politik. Pimpinan pas pun banyak ego. Asyik nak lawan, lawan,lawan. Melayu asyik bergaduh, cina yg untung. Lihat cina serawak dapat apa. Pan borneo, free tol lagi.

Anonymous said...

klau Pas bertanding maka Pasti kalah.sbab Pas dah bersedondon dgn umno. Penyokong Pas dah pecah, Cina & India dah lari dari Pas. Klau Pas lawan umno seperti perlawanan bola persahabatan@anak beranak # macam sambutan harikeluarga & Sg Besar & K.kangsar kerusi tradisi Pas kalahhh.

Anonymous said...

Tuan guru Hadi nampak perwatakan nya yg sombong, bahaya tu pada dirinya tu

Anonymous said...

Saya nampak Hj Hadi tak sombong, jika benar dia sombong, dia tak akan hadir majlis yg dihadiri pm sebelum ini. Timbalan Presiden, naib2 presiden PAS ya,,,mereka ini orng yg sombong. Berbalik kpd pas lawan umno dlm pilihanraya ni,, betul seperti anon sblm ini sebut. Ianya seperti perlawanan di antara sanak saudara. Perlu dihentikan. Org melayu islam perlu fokus kpd perpaduan. Barulah isu2 berkaitan dakwah,tarbiyyah, pendidikan, ekonomi, pemerintahan boleh ditangani dgn baik. Puluhan tahun bergaduh, apa untungnya? Betul, dasar pas dan umno tak sama,,tetapi kedua-dua umno dan pas adalah islam. Banyk persamaan drpd perbezaan. Beza hanya pada nama dan wadah perjuangan parti saja. Biar ph yg terdiri drpd Dap musuh islam dan pecacainya drpd pkr dan Pan saja bertanding. Pas adakan kerjasama dgn umno. Kenapa di Sngor pas boleh bersama pkr dan Dap mentadbir negeri? Kali ini, parlimen pas bersama umno pula. Saya pun nak tengok sejauh mana kekuatan ph tanpa pas. Dan sejauh mana kekuatan umno setelah bersatu dgn pas.

Anonymous said...

ANTARA POLISI PARTI PAS-IK YANG DIKAGUMI OLEH PERTUBUHAN OIC IALAH,MENGAMALKAN DASAR POITIK YANG MATANG KERANA BERPENGALAMAN LEBIH 55 TAHUN,MELULUSKAN USUL SEBULAT SUARA TANPA DI BAHAS DAN BERSETUJU UNTUK TIDAK BERSETUJU MENJADIKAN PARTI "PASIK"DI HORMATI DI PERINGKAT ANTARABANGSA.......WALAK....TAKBIRRR........

Anonymous said...

WALAUPUN ADA AHLI YANG KELUAR PARTI DAN AKHBAR HARAKAH TIDAK LAKU LAGI DISELURUH NEGARA SERTA MENANGGONG HUTANG TETAPI KAMI TETAP YAKIN DAPAT MENGEXPORTNYA KELUAR KE NEGARA LAOS,VIETNAM,MONGGOLIA,CHINA,KOREA SELATAN,KOREA UTARA,JEPUN ,KEPULAUAN HAWAII,FIJI,SAMOA BARAT,PAPUA BARAT,TIMUR-TIMOR,EROPAH BARAT,EROPAH TIMUR,UTARA RUSSIA,BENUA AFRIKA,AMERIKA UTARA,KANADA, AMERIKA SYARIKAT,AMERIKA TENGAH,BAHAMAS,BERMUDA TRINGLE,DAN SELURUH KAWASAN AMERIKA LATIN SERTA KEPULAUAN FOUKLAND,KEYAKINAN KAMI INI ADALAH DISEBABKAN SLOGAN "PASI-IK FOR ALL".......

Anonymous said...

PEMIMPIN PARTI PAS-IK PERLU DI CALON KAN MENJADI PRESIDEN NEGARA2 OPEC,KERANA KEWIBAWANNYA DI YAKINI DAPAT MENDAMAIKAN SELURUH NEGARA2 ISLAM YANG ADA DI DUNIA INI.....WALAKK.....TAKBIRR.......HIDUP MELAYU.....MELAYU HIDUPPPPPP............

Anonymous said...

Apa yg ko merepek ni ha?? Beruru dgn Tokong dapig mcmni la jadinya.

Anonymous said...

Orang orang pati pas dan umno di galakkan cakap besar

Anonymous said...

Digalakkan cakap besar, islam tak suruh mcmtu. Pas sendiri yg ikut dasar-dasar islam tak suruh berbuat demikian. Korang ni, memang pecacai Dap betul, serious ni.

Anonymous said...

Salam En. Anonymous di atas,

Baru tadi saya jumpa dalam blog yang lain bercerita kenapa Dato Husam tak marah geng amanah tak menceraikan isteri mereka seperti baiah.

Sekarang Encik cakap pula pasal PAS sendiri yang ikut dasar-dasar Islam.

Saya ada banyak isu pasal PAS. Isu baiah dulu kemudian yang lain.

Saya beri anologi, dalam Islam nazar wajib dipenuhi.

TEtapi, bolehkan kita bernazar di mana untuk mendapat sesuatu kita bernazar untuk berzina???

NAzar tu haram!!!

Sama juga dengan baiah menceraikan isteri. Menceraikan isteri tanpa sebab yang kukuh merupakan satu penganiayaan kepada wanita dan ianya haram!!!

Kenapa tiada seorang pun ulama PAS yang membangkitkan perkara ni???

Ikut dasar Islam apa??? Menyalahgunakan Islam bagi tujuan politik ada lah!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Salam semua,

Lagi satu, satu ketika dulu kebanyakan undi cina adalah kepada pembangkang termasuk PAS. Kerana apa??? Mengikut kata sesetengah orang mereka kaum yang lebih advance. Mereka percaya kepada keadilan ekonomi dan sosial. Mereka menghormati Nik Aziz.

Sekarang ada pula anonymous di atas yang kata Cina DAP takkan undi PAS??? Orang yang advance takkan mengundi orang yang bodoh!!!

Anonymous said...

PA$$+IKATAN=PA$IK.....LAGI NAK CAKAP BERBELIT-BELIT....PARTI PASIK ITU HANYA PARTI POLITIK BUKAN AGAMA...PARTI PASIK KENA TERIMA HAKIKAT INI DENGAN HATI YANG TERBUKA DAN BERLAPANG DADA...

Anonymous said...

budak melayu mati merimpit di j.raya yang salah cina dap jual motor....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails