Thursday, January 07, 2016

Melayu Marah DAP Meningkat, Perkauman Cina. Responden Melayu 72% "Ya", 12% "Tidak", 16% "Tidak pasti"


Kemarahan orang Melayu khasnya di kawasan luar bandar terhadap DAP semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini, sesuatu yang dianggap penganalisis, kejayaan besar kempen Umno memburukkan parti itu sejak sekian lama. 

Perasaan panas hati terhadap DAP kini boleh dikesan di mana-mana, hatta melalui komen di laman sosial termasuk Facebook dan kajian ilmiah pengkaji. 

Kempen membenci DAP semakin berkesan apabila PAS bekerjasama dengan Umno dan mula menyerang parti demokratik itu daripada perspektif agama pula sejak kebelakangan ini. 



Menurut kajian Institut Darul Ehsan (IDE), badan yang terletak di bawah kerajaan negeri Selangor, ketakutan bercampur kemarahan orang Melayu terhadap DAP adalah tinggi di negeri itu, dan sentimen sama juga dipercayai berlaku di seluruh negara. 
"Kemarahan dan kebencian ini kami kesan di kalangan Melayu luar bandar terutamanya, termasuk di kalangan ahli dan penyokong PAS. 

"Hanya di kawasan yang dimenangi DAP saja menunjukkan peratusan kecil kemarahan itu," kata Timbalan Pengerusi IDE Profesor Datuk Dr Redzuan Othman kepada The Malaysian Insider. 

Beliau berpendapat, kebencian berkurangan di kawasan yang diwakili DAP menunjukkan ia boleh diselesaikan jika penerangan diberikan dan rakyat mendapat maklumat betul, bukan berdasarkan kempen dan propaganda. 

Ini kerana, kempen kebencian ini kelihatan gagal di kawasan DAP apabila penduduk di kawasan berkenaan mengenali parti itu yang sebenarnya melalui pemimpin mereka sendiri. 

Redzuan yang kini naib canselor Universiti Industri Selangor (Unisel) berkata demikian berdasarkan kajian dijalankan IDE pada 13 - 15 November, 2015 lalu. 

Dalam kajian melibatkan 1,716 responden di seluruh kawasan Dewan Undangan Negeri dan Parlimen di Selangor itu, IDE mendapati sentimen anti DAP sangat tinggi di kalangan Melayu, khasnya luar bandar. 

Bagi soalan "DAP adalah parti perkauman yang hanya memperjuangkan kepentingan orang Cina", 72% responden Melayu mengatakan "Ya", 12% berkata "Tidak" dan 16% lagi "Tidak pasti". 

Bagi soalan "DAP adalah parti yang anti Melayu dan anti Islam", 64% pengundi Melayu di Selangor berkata "Ya", 18% berkata "Tidak" dan 19% lagi "Tidak pasti". 

"Namun, kami dapati angka anti DAP ini rendah di kawasan wakil rakyat Cina seperti Parlimen Serdang yang diwakili Dr Ong Kian Ming dan Subang Jaya diwakili Hannah Yeoh," kata Redzuan. 

Kini, selepas kira-kira 2 bulan kajian itu berlalu, kemarahan terhadap DAP dikatakan meningkat ekoran serangan terhadap parti itu juga dibuat PAS, parti yang selama ini didakwa Umno sebagai kuda tunggangan DAP. 

Baru-baru ini, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohamad Zuhdi Marzuki dalam satu kenyataan mendakwa DAP akan bekerjasama dengan Israel, negara yang diklasifikasikan haram oleh gerakan Islam seluruh dunia, termasuk PAS. 

DAP didakwa menerima tawaran RM1.2 bilion sebagai balasan membenarkan Israel membina pangkalan tentera di Port Dickson jika pembangkang berjaya menawan Putrajaya pada pilihan raya umum lalu. 

Serangan Zuhdi dibuat berdasarkan kenyataan Mohamad Razali Abdul Rahman, yang mendakwa pernah bertugas sebagai bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. 

Susulan itu, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata parti itu akan menyaman seorang ahli politik yang mendakwa ia ditawarkan wang sebagai pertukaran dengan sebuah pangkalan tentera laut Israel di Port Dickson, tanpa menyebut nama. 

Bagi sesetengah pihak, serangan Zuhdi terhadap DAP, dengan mengaitkannya dengan Israel, adalah usaha terancang memburukkan DAP dan rakannya, termasuk Parti Amanah Negara (Amanah). 

Pengarah Strategi Amanah Dr Dzulkefly Ahmad mendakwa, sasaran sebenar PAS ketika mengaitkan DAP dengan Israel adalah Amanah, yang kini mengadakan hubungan dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Harapan. 

"Dalam strategi peperangan, kawan kepada musuh kita adalah musuh kita, manakala musuh kepada musuh kita adalah kawan kita," kata Dzulkefly mengulas tindakan Zuhdi itu, merujuk kepada Amanah yang dianggap PAS pengkhianat kerana ia ditubuhkan bekas pemimpin parti itu. – 7 Januari, 2016. 

5 comments:

Anonymous said...

Dulu umno ja yg suka main perkauman..
la ni... sejak ber ug dgn umno..pak2 lebai..yg terpengaruh dgn presiden yg pekena pil kuda tu pun dah pandai
ckp pasai perkauman..
dulu sblm pekena pil kuda...suka sangat sebut..assyabiah...asyabiyah...asyabiah...
la ni....asyabiah sungguh...!!!

wong jowo said...

Saya melayu tetap sokong dap. perjuangannya konsisten, ikhlas bukan untuk bermuka2, bukan macam u***

Anonymous said...

dului omno n mca gerakan kuat
lani lemah
maka jadilah penghasut 1m
kalau dalam bab hukum hakam Islam omno n kapir sama saja lagaknya
b we

Anonymous said...

PAS pun.sama melaga lagakan Rakyat Malaysia dibantu oleh Paschai dan walaunnya

tentera parang panjang said...

Kami akan memerhatikan musuh2 melayu dan islam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails