Sunday, January 03, 2016

Nikah Mujarab Tangani Rogol -Dr Khairuddin Aman Razali


Masyarakat, khususnya ibu bapa, mesti menggalakkan dan memudahkan urusan perkahwinan anak-anak bagi membendung kes rogol, kata Dewan Ulama PAS.
Ketuanya Datuk Dr Khairuddin Aman Razali berkata kerajaan juga mesti membantu menyediakan insentif tertentu bagi meringankan beban pasangan yang bakal berkahwin.
“Anjuran bernikah pula adalah ubat yang paling mujarab disediakan oleh Islam dalam aspek membendung gejala sosial ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Khairuddin (gambar) mengulas kebimbangan terhadap masalah itu.
Beliau turut memetik statistik polis yang menunjukkan 6,910 kes rogol dilaporkan bagi tahun 2013 hingga 2015.
Daripada jumlah itu, katanya, sebanyak 12 peratus membabitkan gadis bawah umur – yang sebahagian besar melibatkan kes suka sama suka.
Bagi membendung masalah itu, Khairuddin berkata, pendidikan seks atau kesihatan reproduktif yang mahu diperkenalkan kerajaan sia-sia jika hanya tertumpu pada aspek undang-undang, kesihatan dan seks selamat.
Malah, katanya lagi, ia “berpotensi besar” menggalakkan lagi masalah itu yang menurutnya seperti kempen “kehidupan seks sihat dan selama” seperti di negara Barat.
“Sepatutnya, pendidikan pergaulan dan bersosial menurut perspektif Islam dijadikan panduan utama dan diberikan penekanan kepada masyarakat sebagai kaedah pencegahan yang berkesan untuk melindungi masyarakat tidak kira usia dan jantina daripada jenayah rogol dan zina,” katanya.
Beliau juga berkata takrif rogol, kaedah pendakwaan dan perbicaraan serta hukuman ke atas pesalah dan hak-hak mangsa yang diguna pakai sekarang disemak semula.
Dewan Ulama PAS mahu ia diselarikan dengan undang-undang jenayah syariah dalam Islam. (MK)

1 comment:

Anonymous said...

Naif betul Dr.Khairuddin Aman Razali ni. Mana dia buat Ph.D....????
Mesti lulusan pondok Naritawat. HEHEHEHEHE.
Jadi, macam mana kalau atok umor 65 tahun rogol cucu
umor 10 tahun, doktor.............nikahkan mereka ke....?????

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails