Sunday, January 03, 2016

Kahwin Bawah Umur, SIS Tuduh Ulama PAS Hina Islam. Biadab?

KL: Islam tidak membenarkan perkahwinan bawah umur, terutama sekali kepada pemangsa itu sendiri, misalnya perogol gadis bawah umur. 
Kata Sisters in Islam (SIS), organisasi bukan kerajaan yang kononnya memperjuangkan hak wanita Islam melalui The Malaysian Insider hari ini.
SIS menuduh Ketua Penerangan Ulama PAS Pusat menghina Islam dengan cadangannya yang perkahwinan akan menyelesaikan masalah rogol bawah umur yang tinggi di negara ini.
SIS berkata, kenyataan Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali di laman sosial baru-baru ini sangat mengejutkan dan salah.
“Islam tidak membenarkan perkahwinan bawah umur, terutama sekali kepada pemangsa itu sendiri, misalnya perogol gadis bawah umur itu.
“Selaku ahli Parlimen, sangat mengejutkan yang Khairuddin memperlekehkan keseriusan dan trauma emosi yang dialami mangsa dalam kes rogol bawah umur,” kata SIS merujuk kepada posting di Facebook ahli Parlimen Kuala Nerus itu Rabu lalu.
Khairuddin juga berkata di laman sosial itu, "bernikah adalah ubat paling mujarab disediakan Islam dalam aspek membendung gejala sosial ini.”
“Masyarakat khususnya ibu bapa mesti menggalakkan dan memudahkan urusan perkahwinan anak-anak.
“Manakala kerajaan pula mesti membantu menyediakan insentif tertentu bagi meringankan  beban pasangan yang bakal berkahwin,” beliau menulis di Facebook pada 30 Disember.
Ahli Parlimen PAS itu mengulas statistik jenayah seksual dikeluarkan Bukit Aman yang menunjukkan 920 daripada 1,794 kes dilaporkan tahun ini melibatkan kes rogol bawah umur.
Khairuddin juga mendakwa kira-kira 90% kes rogol bawah umur adalah di bawah "kategori suka sama suka" manakala 10% sahaja "kategori paksaan".
SIS menyifatkan kenyataan Khairuddin tidak bertanggungjawab dan mengelirukan.
Selain mencadangkan pernikahan sebagai ubat paling mujarab, Khairuddin dalam postingnya turut mencadangkan definisi rogol, kaedah pendakwaan dan perbicaraan serta hukuman ke atas pesalah dan hak mangsa yang digunapakai ketika ini disemak semula dan diselarikan dengan undang-undang jenayah syariah.

SIS biadap?
Lihat..

2 comments:

Anonymous said...

SIS tu Islam lg ke ?

Unknown said...

Kalau lelaki 14 tahun dan perempuan 13 tahun kawin siapa na tanggung nafkah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails