Monday, April 06, 2015

Setelah 90 Tahun Tak Dapat Izin, Kini Masjid Juma Merah Rusia Dibuka.

kizil-cuma1
Masjid Juma Merah Rusia Dibuka Lagi Setelah 90 Tahun Tidak Dapat Izin
 
Tomsk: Masjid Juma Merah, yang terletak di wilayah Tomsk Rusia telah dibuka lagi untuk ibadah setelah 90 tahun tidak mendapat izin menggunakannya. Masjid ini telah dibuka kembali untuk kaum Muslim dalam suatu upacara rasmi.


Gabenor Tomsk Sergey Jvachkin, Datuk Bandar Ivan Kleyin, Republik Chechnya Ketua Parlimen Dukuvah Adurakhmanov, dan Chechnya Republik Mutfi Salah Haci Meciev merasmikan majlis yang juga dihadiri oleh pelbagai wakil dari komuniti Islam serta ratusan umat Islam yang merupakan sebahagian dari jemaah.


Para tetamu disambut di pintu masuk masjid oleh Russias Asia Perwakilan Mufti Seyh Nfigullah Asirov dan Tomsk Regional Mufti dan Imam Masjid Merah Juma Nizomutdin Jumaev. Tomsk Regioal Imam Ozotmutdin Umayev membuka majlis dengan bacaan dari Al-Qur'an dan dan Sheikh Nafigullah Ahsyrov memberikan pidato, berterima kasih kepada para peserta.


Gabenor Jvachkin mengucapkan terima kasih kepada masyarakat Tomsk untuk membantu dengan pengubahsuaian dan juga berterima kasih kepada pemimpin Republik Chechnya Ramzan kadirov. Gabenor Rusia menunjukkan bagaimana pemulihan masjid itu mencantikkan seluruh bandar. 


Selepas upacara, Sheikh Asirov memimpin salat Jumaat dengan peserta. (IH/Wb / lasdipo)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails