Thursday, April 09, 2015

Jom Makan Jagung! Makanan Paling Sehat Di Dunia.

KESIHATAN
KINI, sedikit sangat yang tahu, bahawa jagung boleh dijadikan sebagai makanan utama dan juga ganjal perut. La nie, makanan segera terutama mie paling laris. Padahal, jagung boleh dimakan dalam segala cuaca, dan ternyata, jagung merupakan salah satu makanan paling sihat di dunia.  

Nah, tengok.. Dikutip dari Wikipedia dan whfood.com..
Jagung (Zea mays ssp. Mays) adalah salah satu tanaman pangan penghasil karbohidrat yang terpenting di dunia, selain gandum dan padi. Bagi penduduk Amerika Tengah dan Selatan, bulir jagung adalah makanan pokok, sebagaimana bagi sebahagian penduduk Afrika dan beberapa daerah di Indonesia (dan Malaysia, tapi tak banyak). 

Di masa kini, jagung juga sudah menjadi komponen penting makanan haiwan. Kegunaan lain adalah sebagai sumber minyak pangan dan bahan asas tepung jagung. Pelbagai produk terbitan hasil jagung menjadi bahan mentah pelbagai produk industri. Beberapa di antaranya adalah biotenaga, industri kimia, kosmetik, dan farmasi.


Dari sudut botani dan agronomi, jagung merupakan tanaman model yang menarik, khususnya di bidang genetik, fisiologi, dan membaja. Sejak awal abad ke-20, tanaman ini menjadi objek kajian genetik yang intensif. Secara fisiologi, tanaman ini tergolong tanaman C4 sehingga sangat berkesan memanfaatkan cahaya matahari.


Sebahagian jagung juga merupakan tanaman hari pendek, pembungaan terjadi jika mendapat penyinaran, yang di bawah panjang penyinaran matahari tertentu.. Biasanya 12.5 jam. Biji jagung kaya akan karbohidrat. 

Sebahagian besar berada pada endospermium. Kandungan karbohidrat dapat mencapai 80% dari seluruh bahan kering biji. Karbohidrat dalam bentuk pati umumnya berupa campuran amilosa dan amilopektin.  

Pada jagung pulut, sebahagian besar atau seluruh patinya merupakan amilopektin. Perbezaan ini tidak banyak berpengaruh pada kandungan pemakanan, tetapi lebih bermakna dalam pemprosesan sebagai bahan pangan. 

Jagung manis diketahui mengandungi amilopektin lebih rendah tetapi mengalami peningkatan fitoglikogen dan sukrosa. 

Kandungan zat Jagung per 100 gram bahan adalah: 

Kalori: 355 KaloriProtein: 9.2 gramLemak: 3.9 gramKarbohidrat: 73.7 grKalsium: 10 mgFosforus: 256 mgFerrum: 2.4 mgVitamin A: 510 SIVitamin B1: 0,38 mgAir: 12 grDan bahagian yang boleh dimakan 90%.

Untuk saiz yang sama, meski jagung mempunyai kandungan karbohidrat yang lebih rendah, namum mempunyai kandungan protein yang lebih banyak. Jagung merupakan tanaman semusim (annual). Satu kitaran hidupnya diselesaikan dalam 80-150 hari.


Fasal apa kita taku mahu cuba?  Jom makan jagung.. 
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails