Tuesday, April 07, 2015

2070, Islam Agama Majoriti Dunia, Ini Faktanya..

Cetak sejarah, pada 2070 Islam jadi agama mayoritas dunia 
Ibadah umat Islam di pelbagai belahan dunia. REUTERS

LEMBAGA Penyelidikan Pew, Amerika Syarikat, memastikan Islam menjadi agama dengan pertumbuhan jumlah pemeluk paling tinggi sedunia. Bila trend tidak berubah, maka pada 2070 untuk pertama kalinya sepanjang sejarah jumlah umat muslim melebihi penganut agama Kristian yang selama ini dominan. 

Dalam laporan yang dikutip pada laman web rasminya, Pew menyatakan umat Islam akan mencapai 34.9 peratus dari jumlah keseluruhan populasi global selepas 2070. Keadaan ini dicetuskan tingginya angka kesuburan di negara-negara majoriti muslim selama setengah abad mendatang.  

Pada tempoh yang sama, umat Kristian tetap berkembang, tetapi hanya mewakili 33.8 peratus penduduk global. Data yang dikumpulkan Pew menunjukkan pertumbuhan jumlah umat Islam terbesar datang dari Benua Afrika. Negara-negara sub-sahara akan menyumbangkan penduduk muslim baru terbesar selama tiga dekad yang akan datang. 

Lebih dari itu, pertumbuhan umat Islam yang hebat datang dari Eropah. "Di Eropah muslim akan mencapai 10 peratus daripada jumlah penduduk," tulis laporan tersebut. 

Selama ini, agama majoriti di muka bumi adalah Kristian (sudah termasuk Katolik mahupun Protestan). Pada 2010 umat nasrani mencapai 6.9 bilion orang. Sedangkan umat Islam pada tempoh yang sama baru mencapai 1.6 bilion jiwa, alias 23 peratus daripada jumlah penduduk.

 
Kajian Pew didasarkan pada data yang dimiliki Pertubuhan Bangsa-Bangsa. Jika tidak ada bencana, maka penduduk bumi pada 2050 mencapai 9.3 bilion jiwa. Demografi muslim diramal pertumbuhan mencapai 73 peratus. Jauh di atas Kristian (35 peratus), Hindu (34 peratus), Yahudi (16 peratus), Agama tempatan (11 peratus), atau yang tidak beragama (9 peratus). 

"Sehingga untuk pertama kalinya sepanjang sejarah, pada 2050 penduduk umat Kristian dunia (2.9 bilion jiwa) nyaris diimbangi umat Islam (2.8 bilion)," ungkap Pew. 

Di luar itu, kajian menunjukkan jumlah orang yang tidak beragama, baik itu atheis, agnostik, dan sebagainya, ternyata akan menurun di masa akan datang. Walaupun di negara maju seperti Amerika Syarikat dan Perancis jumlah mereka meningkat, tetapi lima dekad lagi jumlah populasi orang yang tidak beragama hanya 13.2 peratus di seluruh dunia, di bawah kedudukan saat ini 14.3 peratus.

 

Trend peningkatan populasi muslim tercatat di seluruh benua. Setengah abad akan datang, negara yang tidak lagi menjadi majoriti Kristian misalnya, ialah Britain, Australia, New Zealand, Belanda, atau Perancis. Sebagai gantinya, Islam akan menjadi agama majoriti di 51 negara. 

Selain kerana sebab luar biasa, data ini akan sangat dipengaruhi situasi China sebagai negara dengan penduduk terbesar sejagat. Saat ini, majoriti warga negara Tirai Bambu itu tidak memeluk agama apapun. Pew meramalkan akan ada peningkatan 5 peratus untuk penganut Kristian di China, namun itu tidak mengubah ramalan awal soal pertumbuhan umat muslim yang pesat lima dekad lagi. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails