Thursday, March 12, 2015

Kisah Tegar Penyanyi Cilik Alami Pelecehan Seksual Di M'sia.

Tegar Septian depan kanan.

HALAMAN HIBURAN
Jakarta: Penyanyi cilik, Tegar Septian secara mengejutkan mengaku telah menjadi mangsa gangguan seksual yang dilakukan oleh pengurus-nya, Muhammad Arif Dollah.

Tindakan tersebut dilakukan Arif di Malaysia, ketika Tegar mengadakan konsert di sana. Seusai show, anehnya Tegar dilarang langsung pulang oleh Arif. Pelantun lagu Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang ini juga tidak dibenarkan menghubungi orang tuanya dengan pelbagai macam alasan. 

Tegar sendiri bingung dengan keadaannya masa itu. 
"Udah beberapa hari (di Malaysia), Tegar mahu sms bapak tapi Kak Arif bilang nggak ada tol lah, nggak ada bateri, nggak ada wifi, lagi meeting dulu. Gimana mahu hubungin bapak, susah," kenang Tegar saat jumpa pers di Suruhanjaya Nasional perlindungan Anak (Komnas PA) di kawasan Pasar Rebo, Jakarta Timur pada (11/3).
Selama di Malaysia itulah gangguan seksual berlaku. Seperti yang diberitakan sebelumnya, Tegar hanya boleh memakai seluar dalam semasa tidur sampai manager juga ikut mandi bareng Tegar. Kurang lebih 2 bulan di Malaysia tidak ada khabar, keluarga dan label akhirnya curiga.

"Tegar pergi ke Malaysia akhir Oktober atau awal November gitu, label mengetahui itu. Tapi, Arif selalu bilang extend (di Malaysia) padahal show sudah selesai. Pertengahan Novemeber WhatsApp saya nggak dibalas (Arif). Cari di Twitter, Twitter saya di block. orang tua Tegar telefon ke Pak Handoko (owner Harpa Record) menanyakan anaknya ke mana, itu membuat kita panik.

"Atas inisiatif sendiri, Pak Handoko akhirnya terbang ke Malaysia. Cuba hubungin Arif nggak boleh, akhirnya di Malaysia kita sebar isu kalau Arif nggak balas kenalan akan dilaporkan kepada polis. Keesokan harinya Arif baru boleh dihubungi, "ujar Donald Dewa Kusumo wakil dari label Harpa Record.

Pada tarikh 23 Januari akhirnya Tegar pulang ke Indonesia dan dijemput Bapanya dan pasukan dari label di lapangan terbang.
Kebetulan hari itu ia juga harus menghadiri sebuah acara anugerah di salah satu stesen televisyen.  

Malamnya, Tegar langsung pulang ke kampung halamannya, Subang dan di sana Tegar menceritakan kejadian yang dialaminya di Malaysia. Tindakan selanjutnya, Tegar dibantu Komnas PA akan melaporkan kes ini ke Polis.

Demikian kronologi pelecehan seksual yang dialami Tegar di Malaysia seperti dilaporkan Merdeka.Com id.  (IH)

Lihat sebelum ni..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails