Saturday, March 14, 2015

Buku Sekolah Denmark Akan Tampilkan Kartun Nabi Muhammad.

Jyllands Posten harian menyebar kebencian pada Islam. announce.jp.dk 

KL: Menurut laporan BBC, Persatuan Guru Agama di Denmark ingin memasukkan kartun Nabi Muhammad ke dalam buku teks sekolah. Presiden persatuan itu, John Rydahl, berkata dengan mempelajari kartun nabi akan membuat anak-anak memahami hubungan antara agama serta isu sosial dan politik. 

"Krisis Muhammad ini jadi isu yang cukup ketara dalam pendidikan agama dan saya hairan mengapa belum ada buku teks yang bergambar Nabi Muhammad," kata Rydahl, seperti yang dilaporkan oleh BBC, hujung minggu lalu. 

Kementerian Pendidikan Denmark menyatakan saat ini pengajaran dengan kartun Nabi Muhammad itu belum wajib tapi banyak sekolah memilih menyampaikan topik itu saat pelajaan sejarah atau kajian sosial. Cadangan dari persatuan itu mendapat sokongan dari pelbagai ahli politik Denmark.   

Parti Rakyat Denmark yang beraliran kanan menyeru gambar kartun nabi itu menjadi bahan perbahasan dalam pelajaran agama. Namun parti dari kumpulan konservatif dan Sosial Demokrat menyatakan mereka tidak mahu bahan itu diwajibkan dalam pelajaran agama kerana para guru seharusnya boleh memilih sendiri bahan yang ingin mereka ajarkan.  

Tapi juru bicara dari Parti Konservatif menyatakan wajar jika bahan kartun nabi itu masuk dalam buku teks sekolah.Kartun nabi pertama kami muncul di Denmark pada akhbar Jyllands-Posten di 2005. Peristiwa itu langsung mencetuskan kemarahan dari kalangan muslim di Denmark.   

Pada Februari 2005 seorang lelaki berpistol menembak orang-orang di sebuah kafe yang sedang menggelar perbincangan tentang kartun nabi di Ibu Kota Copenhagen. Kejadian itu mengorbankan satu orang. Kartunis yang menggambar sosok nabi itu Lars Vilks berkata dia yakin serangan itu ditujukan kepadanya. 

Nak semarakkan lagi perang hina agama di Eropah? (IH) 

Lihat sebelum ini..  
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails