Sunday, September 01, 2013

Artis Kilafairy Telanjang...








HALAMAN HIBURAN

PERTENGAHAN bulan Ramadan lalu pelakon dan penyanyi muda, Kilafairy (gambar) berdepan cemuhan dan cacian daripada peminat di laman sosial Instagram miliknya gara-gara memuat naik sepotong video yang memaparkan aksi seolah-olah tidak memakai seluar.

Video berdurasi 30 saat itu telah dimuat naik di Instagram miliknya, @kilafairyofficial. Dia hanya memakai sehelai baju putih bertujuan untuk mempromosikan jenama pakaian miliknya, Rack. Setelah mendapat kritikan panas daripada peminat, Kilafairy, 21, atau nama sebenarnya Syakila Nisha Jangir Khanakhirnya mengeluarkan gambar tersebut beberapa hari selepas itu.

"Ramadan lalu, Kilafairy telah memuat naik sepotong video belakang tabir promosi butik Rack dalam aksi seolah-olah tidak memakai seluar. Apakah penjelasan anda?" Tanya wartawan Kosmo kepadanya.

"Benar." Jawab Kilafairy." Video itu adalah penggambaran belakang tabir untuk butik Rack yang diusahakan saya bersama kakak. Saya menafikan bahawa saya tidak pakai seluar, sebaliknya saya memakai legging berwarna coklat. Jika ada pihak yang tersinggung atau sakit hati atas tindakan saya yang tidak disengajakan itu saya minta maaf."

Walau begitu, beliau bergelar simbol seks?! Kerana bertelanjang.. Mengapa dianggap begitu? Mari fikir sejenak!

Oh, benarlah Sabda Nabi SAW.. 

Dari Abu Hurairah RA beliau berkata bahawa Rasulullah SAW berkata, shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
  • Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat:  [1] Suatu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi untuk memukul manusia dan  [2] wanita yang berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk bunggul  yang miring. Wanita seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama perjalanan sekiandan sekian.” (HR. Muslim no. 2128)
Hadits ini merupakan tanda mukjizat kenabian. Kedua golongan ini sudah ada di zaman kita masa kini. Hadits ini sangat mencela dua golongan semacam ini. Kerosakan seperti ini tidak muncul di zaman Nabi SAW kerana  sucinya zaman beliau, namun baru terjadi selepas beliau hidup (Lihat Syarh Muslim, 9/240 dan Faidul Qodir, 4/275). 

Makna Ber'Pakaian Telanjang'(kasiyatun ‘ariyatun’)

An Nawawi dalam Syarh Muslim ketika menjelaskan hadits di atas mengatakan bahawa ada beberapa makna kasiyatun ‘ariyatun (berpakaian tetapi telanjang):
  1. Wanita yang mendapat nikmat Allah, namun enggan bersyukur kepada-Nya.
  2. Wanita yang mengenakan pakaian, namun kosong dari amalan kebaikan dan tidak mahu mengutamakan akhiratnya serta enggan melakukan ketaatan kepada Allah.
  3. Wanita yang menyingkap sebahagian anggota tubuhnya, sengaja menampakkan keindahan tubuhnya. Inilah yang dimaksud wanita yang berpakaian tetapi telanjang.
  4. Wanita yang memakai pakaian tipis sehingga nampak bagian dalam tubuhnya. Wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya telanjang. (Lihat Syarh Muslim, 9/240).
Pengertian yang disampaikan An Nawawi di atas, ada yang bermakna konkrit dan ada yang bermakna maknawi (abstrak). Begitu pula dijelaskan oleh ulama lainnya sebagai berikut. Ibnu ‘Abdil Barr Rarahimahullah mengatakan,
  • “Makna kasiyatun ‘ariyatun adalah wanita pakai pakaian nipis yang menggambarkan bentuk tubuhnya, pakaian tersebut belum menutupi (anggota tubuh yang wajib ditutupi dengan sempurna). Mereka memang berpakaian, namun pada hakikatnya mereka telanjang.” (Jilbab Al Mar’ah Muslimah, 125-126)
Al Munawi dalam Faidul Qodir mengatakan mengenai makna kasiyatun ‘ariyatun,
  • “Senyatanya memang wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya dia telanjang. Kerana wanita tersebut mengenakan pakaian yang tipis sehingga dapat menampakkan kulitnya. Makna lainnya adalah dia menampakkan perhiasannya, namun tidak mahu mengenakan pakaian takwa. Makna lainnya adalah dia mendapatkan nikmat, namun enggan untuk bersyukur pada Allah. Makna lainnya lagi adalah dia berpakaian, namun kosong dari amalan kebaikan. Makna lainnya lagi adalah dia menutup sebahagian badannya, namun dia membuka sebahagian anggota tubuhnya (yang wajib ditutupi) untuk menampakkan keindahan dirinya.” (Faidul Qodir, 4/275)
Hal yang sama juga dikatakan oleh Ibnul Jauziy. Beliau mengatakan bahawa makna kasiyatun ‘ariyatun ada tiga makna. 
  1. Wanita yang memakai pakaian tipis, sehingga nampak bahagian dalam tubuhnya. Wanita seperti ini memang memakai jilbab, namun sebenarnya dia telanjang.
  2. Wanita yang membuka sebagian anggota tubuhnya (yang wajib ditutup). Wanita ini sebenarnya telanjang.
  3. Wanita yang mendapatkan nikmat Allah, namun kosong dari syukur kepada-Nya. (Kasyful Musykil min Haditsi Ash Shohihain, 1/1031) 
Kesimpulannya:  

'kasiyatun ‘ariyat' dapat kita maknakan: wanita yang memakai pakaian tipis sehingga nampak bahagian dalam tubuhnya dan wanita yang membuka sebahagian aurat yang wajib dia tutup. Marilah kita sama-sama berfikir, merenung dan laksanakan yang terbaik. Insya Allah! (IH)

2 comments:

Anonymous said...

Hari ini kelihatannya yg bertudung pun, berpakaian ketat, sekedar menutup badan dan rambut tp tidak sebenarnya menutup aurat.
Yg lelaki juga kedapatan berseluar dgn baju singkat, sesekali terdedah aurat sekitar pinggang, bila solat pula, aurat terdedah ketika ruku' atau sujud.

fissal said...

APA nk sebuk Sgt pasal ni ... tiap2 pagi brduyun2 bini2 yg Hamil ; baru nk Hamil ..yg da hamil... sebulan..2 bln ..3 bulan ..n sterusnye ... menunggu dgn penuh rade ghairah until diterokai...ditontoni tubuh2 mereke ..telanjang ..terkangkang ... Di dpn doctor2 pakar sakitpuan ...yg kebanyakannye jantan ... mmg xsenonoh..mcm kite xde agama ...huh .. pompuan2 kita pulak kalo kita tanye nape xpegi jumpe doctor pompuan ...die ckp lame nk tggu ramai org ... or die Kate doctor jantan lebih detail klo die cek ...huhuhu ..tp dlm kbyakan keadaan suami sendiri yg bawa ..sanggup ...ntah la apa nk jadi ... maruah agama tercemar ..bile kita nk berubah ... dok ckp pasal bende yg remeh ... pasal halal haram untk bende2 yg masuk perut je...pasal makan je kita sebuk ... artis ni adelah produk kite .. hasil kealpaan kite ...bagitu lah dgn remaje skrg .. kite xjage maruah isteri2 n anak Dara kite ... klinik pakar puan Dr kok ...Dr chandran ... Dr kuldeep ... Dr Ismael ..huh ...satu kegilaan yg terlampau dasyat ..didiamkam ... ustaz xcerita ...ulamak xcerita ...khutbah xsebut ...

bila banyak duit sgt taja bola ... ntah apa faedahnya pun xtau ... kita mesti ubah ... kite mesti adakan hospital mengandung n bersalin yg berkonsepkan Islam ..semua doktor mesti perempuan... semua kakitangan mesti pompuan ...

bile lagi ... kalo xskrg akan makin teruk la kite ... Islam hanye pada name ...n ritual ...seperti agama2 Len ..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails