Friday, April 26, 2013

Seketul CANDU Bernama BRIM

Oleh Munir

Indahnya ladang popi candu  di Myanmar.
 
SEKARANG ini bukan setakat musim PRU tapi juga musim orang bekerja makan gaji file income tax. Saya pun tak ketinggalan, baru saja siap buat e-filing income tax tu. Bila dah siap, bila tengok angka yang nak kena bayar – terduduk lah jugak – campur dengan orang rumah mau kena lebih RM20,000. 


Duk ingatkan bila ada anak ramai sampai 9 orang ini dengan seorang itu pula OKU, bolehlah jimat sikit, tapi dak jugak, sebab yang dikatakan kerajaan UMNO/BN ini barangkali, depa bukan kira apa, hang anak 9 ka hang ada anak OKU ka, tolak-tolak juga, tapi tang bayar kena bayar juga.

Tak kisahlah, sebagai rakyat Malaysia itu sudah menjadi kewajipan kita, tak kira siapa kerajaan yang memerintah, BN ka Pakatan ka, income tax mesti kena bayar.

Cumanya, yang saya tak puas hati sikit – tak puas hati banyak sebenarnya – ialah bila saya balik kampung, dijemput ceramah PRU di daerah kelahiran saya di Baling, Kedah baru-baru ini.

Sebelum ceramah, saya ada tanya kat adik beradik PAS kat kampung itu, apa topik yang sesuai saya sentuh dalam ceramah malam itu? Sepupu saya yg sorang tu cakap, “Mu tak payah sentuh bab BRIM la”.

Pasal apa?

Pasal, di kampung halaman saya yang hardcore UMNO sejak azali itu, orang-orang kampung sudah tak makan dengan isu BRIM ini. Depa dah dibrainwash kata, duit BRIM itu duit Datuk Najib. Bila dah duit Datuk Najib, ikut suka dia lah dia nak bagi ke tidak. Dia punya hal lah nak bagi kat siapa pun. Yang kita duk kalut pasal apa? Kalau dia bagi Alhamdulillah, ambik saja sajalah, kalau dia tak bagi pun, nak buat guano, itu duit dia. Macam tu jugak kalau duit kita, ikut sukalah kita nak bagi kat orang ke tidak!

TU DIA HAIH!!

Habis itu, yang aku suami isteri kena bayar income tax tahun ini RM20 RIBU lebih itu duit siapa? Duit Datuk Najib juga ka? Kalau bukan duit Datuk Najib, kalau duit aku, boleh ka aku tak bayaq income tax tahun ini? Jawabnya tak boleh – sebab kalau aku tak bayar bukan saja aku boleh kena tangkap, tapi nanti tahun depan kalau Datuk Najib masih jadi PM (harap-harap tak la), nanti dia tak ada duit nak bagi BRIM kat orang-orang kampung!!

Macam manalah aku nak explain kat orang kampung nie. Pening sungguh aih!

Sebetulnya, beberapa minggu sebelum diumumkan tarikh PRU-13, berdasarkan ilmu statistic yg saya ada, yg Profesor saya ajaq waktu ambik Engineering Course di Amerika dulu, saya cuba buat survey/bancian di kalangan kawan-kawan dan adik beradik yang saya kenali sebagai orang atas pagar di Kedah ini (nak kata PAS tidak, nak kata UMNO tidak, kadang2 nampak mcm org PAS kadang2 nampak mcm orang UMNO, kiri kanan depa tibai); saya buat survey nak tulis artikel dlm blog saya bertajuk “Menjelang PRU13: Peluang PAS di Kedah”.

Tengah buat survey separuh jalan, PRU dah mai, sibuklah pula pi turun bantu kawan-kawan pi ceramah sana sini.

Antara yang menarik dalam kajian saya itu, yang saya rasa kurang diberi perhatian oleh kebanyakan penceramah2 PAS dlm siri ceramah kelompok menjelang hari mengundi ini ialah isu BRIM.

Saya agak terkejut bila kajian saya mempertemukan saya dengan 2 orang sahabat yang saya kenali sebagai orang atas pagar, di PRU12 hari itu mengundi PAS, tapi kali ini kedua-duanya secara ikhlas menyatakan kepada saya yang mereka akan memberi undi kepada UMNO. Saya juga dimaklumkan ada 3 orang lagi yang mungkin berbuat demikian seperti dua orang sahabat saya ini.

Kerana apa? – kerana BRIM.

Kedua-dua sahabat saya itu memberi sebab yang sama. Kata mereka:

“Monier, kami dua orang nie bukan orang politik, hang pun kenai kami, kami orang biasa saja, PAS tak UMNO pun tak. Tapi, dengan UMNO, sekurang-kurangnya UMNO dah bagi BRIM, 2 kali RM500 RM500. Hari itu anak kami sekolah, UMNO bagi seorang RM100. PAS bagi apa kat kami? – kami tak dapat apa pun dari PAS”

Yang seorang itu pula cakap:

“Kita ini, bila orang tolong kita, kemudian orang itu ada masalah, dia minta tolong kat kita, apa salahnya kita tolong dia? Dia (UMNO) bukan minta tolong apa pun, depa minta tolong pangkah saja. Sebab itu, tahun ini kami beri undi kat UMNO”

Saya terkedu, tak kata apa. Macam itu pun ada.

Sedar-sedar tak sedar, rasuah di negara kita hari ini sudah pun berada di tahap yang paling gaban sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka!! – tak tau lah nak mengadu nasib kat sapa!

Ingat-ingat sekali, saya patut masuk calun BEBAS, Parti Cap Ubi Kayu ka apa masa hari Pencalonan hari itu, kemudian saya pi habag kat orang-orang kampung dan juga 2 orang sahabat saya itu, suruh depa UNDI saya, sebab duit BRIM depa itu saya yang bayar.

RM20,000 duit income tax saya itu kalau bahagi RM500, boleh bagi BRIM kat 40 orang – cukup haih untuk 40 keluarga penerima BRIM di kampung saya itu termasuklah dua orang sahabat saya ini.

Kot mana pun, PAKATAN RAKYAT tidak harus memandang ringan isu BRIM ini, sesuatu yang drastik perlu dilakukan. Think Tank Pakatan Rakyat di peringkat pusat dan juga negeri serta penceramah kelompok mesti memberi penjelasan terperinci kepada rakyat mengenai isu ini.

Kajian saya ini di negeri Kedah, tapi di negeri lain mungkin lebih kurang saja mentalitinya. Untuk Negeri Kedah, saya melihat isu2 yang diketengahkan UMNO seperti isu KUIN dan BALAK tidak berkesan sangat kerana bukan semua rakyat Kedah berminat dengan isu ini, tapi isu BRIM semua kampung dan ceruk desa terlibat.

Ada beberapa hari lagi sebelum hari mengundi, mai lah sama-sama kita sedarkan rakyat yang sedang hanyut dan khayal dengan candu UMNO/BN berjenama BRIM ini!

Sekian.

moniermatdin@yahoo.com
23.4.13
http:///www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

Pakatan Rakyat ada Think Tank ke

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails