Tuesday, January 29, 2013

Skirt Pendek & ... Undang Rogol -Richard Graham

AHLI parlemen Inggeris Richard Graham baru-baru ini membuat kernyataan yang menyebabkan kecaman dari berbagai pihak. Ini lantaran dia menyebut perempuan yang memakai skirt pendek dan kasut tumit  tinggi merupakan penyebab meningkatnya tindakan rogol.

"Jika kamu seorang perempuan muda yang sedang berjalan pulang melalui taman pada malam hari dengan pakaian ketat, skirt mini, kasut tumit tinggi, dan di sekitar kamu ada orang jahat, bagaimana tidak dirogol?" kata anggota parlemen dari Partai Konservatif itu, seperti dilansir surat kabar the Daily Mail, Isnin (28/1).

Dia mengatakan memang tindakan rogol tidak dapat didasarkan pada pakaian saja. Namun, dia menyebut model pakaian yang dikenakan seorang perempuan memang menentukan apakah dapat memancing tindakan rogol atau tidak.

Sementara itu, anggota organisasi untuk korban pemerkosaan di Inggeris dan Wales, Jo Wood, mengatakan pernyataan Richard seakan-akan telah membuat Inggeris seperti mundur seratus tahun yang lalu. Dia menjelaskan kernyataan Richard seakan-akan membuat tindakan rogol itu sebab kesalahan korban itu sendiri. Jo mengatakan yang patut disalahkan adalah pelaku.(IH)

E-Buku IH-64: Rogol Di India

2 comments:

Anonymous said...

kalau duk tayang kita banyak duit memang sah nak kena samun dan apa yang dikatakannya memang betul.ada unsur godaan tapi tak mau perasan.itulah sikap jahil manusia.

mansor said...

salahkah matahari jika kain jemuran anda kering?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails