Monday, January 28, 2013

Tiada Masalah Sunni-Syiah, Tubuh Univ. Bersama


Gabenor Van, Munir Karalıoğlu (Tengah) dan Menteri Iran, Arsalan Ghorbani Iran (Kiri) bersidang di Van untuk membincangkan isu-isu berkaitan kerjasama universiti - Photo: AA, Ali Ihsan Öztürk

ANKARA: Pegawai dari dua universiti menandatangani protokol untuk mengasaskan sebuah universiti bersama di wilayah timur Van, yang bersempadan dengan Iran, selepas perbincangan pelan yang panjang  dalam mesyuarat Sabtu lalu.

Pegawai dari Van Yüzüncü Yıl University dan University Iran Tabriz akan bekerjasama untuk menubuhkan universiti bersama Turki dan Iran. Turki dan Iran memberi tanda tahun lepas bahawa mereka akan menubuhkan sebuah universiti bersama untuk mengukuhkan kerjasama antara kedua-dua negara dalam pendidikan peringkat tinggi.

Dalam perkembangan berkaitan, bekas Menteri Pelajaran Turki, Ömer Dinçer dan Menteri Pelajaran Iran, Hamid Reza Haji Babai menandatangani satu perjanjian untuk bekerjasama dalam bidang pendidikan pada 19 Jun 2012.  Selepas perjanjian itu telah diluluskan oleh Kabinet Turki pada Dec 12, ia disiarkan dalam Warta Rasmi pada 23 Januari. Butir-butir perjanjian turut disiarkan.

Perjanjian itu secara automatik akan diperbaharui setiap tahun melainkan terdapat bantahan. Walaupun perjanjian itu pada dasarnya bertujuan untuk mengukuhkan hubungan pendidikan antara kedua-dua negara, ia juga merangkumi aktiviti kurikulum bagi orang-orang muda termasuk kanak-kanak di tadika.

Menurut perjanjian tersebut, program pertukaran guru, pakar dan pelajar akan dilancarkan; kedua-dua negara akan menjemput satu sama lain dalam majlis-majlis pendidikan seperti festival seni, persidangan, seminar, acara saintifik dan acara sukan. Kedua-dua negara telah bersetuju untuk memudahkan pertukaran pendidikan dengan memudahkan pelajar-pelajar dan guru-guru menghadiri acara-acara di kedua-dua negara.

Selain itu negara akan berkongsi data dan sumber yang mensasarkan semua peringkat dari tadika ke universiti serta perhatian khusus kepada teknologi maklumat dan komunikasi. Perjanjian tersebut turut membayangkan kemungkinan mengadakan pesta buku, pameran, teater serta bengkel bersama dengan penyertaan pakar-pakar dari kedua-dua negara mengenai isu-isu termasuk pengurusan krisis selepas gempa bumi.

Ia juga merancang untuk menubuhkan sebuah kumpulan pelajar mewakili Turki yang akan terlibat dalam aktiviti-aktiviti biasa dengan kumpulan setara yang dibentuk di Iran. Salah satu artikel dalam perjanjian adalah untuk menghubungkan 10 sekolah tinggi di Turki dengan 10 sekolah tinggi di Iran untuk membuka jalan untuk perkongsian ilmu.

Penerbitan dari kementerian pendidikan kedua-dua negara akan dikongsi, dan pendidik akan dibantu dalam mendapatkan permit kediaman bagi pertukaran pendidikan di kedua-dua negara. (Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails