Sunday, January 27, 2013

Mesir: 21 Penyokong Bola Sepak Dihukum Mati


SUKAN
MAHKAMAH Mesir menjatuhkan hukuman mati terhadap 21 orang terlibat dalam kerusuhan di sebuah stadium bola sepak tahun lalu yang mengorbankan 74 orang. Korban  itu kebanyakan anggota kelab bola sepak bernama Ultras penyokong al-Masry di Kota Port Said, seperti dilaporkan  televisyen Aljazeera, Sabtu (26/1).

Peristiwa itu terjadi pada 1 Februari 2012 ketika pertandingan bola sepak final antara al-Masry dan al-Ahly, kelab bola sepak yang bermarkas di Ibu Kota Kairo. Penyokng al-Masry melempar suporter al-Ahly dengan batu, botol, dan bunga api, setelah team mereka menang. Banyak saksi melihat polis tidak berbuat apa-apa untuk menghentikan kekerasan itu. Setelah kejadian itu Kairo dilanda kerusuhan berhari-hari.

Keputusan itu belum final. Vonis hukuman mati itu hendaklah atas izin Mufti Agung Mesir, meski sebenarnya prosedur itu hanyalah bersifat formaliti belaka. Pihak terdakwa boleh mengemukakan rayuan  dan perlukan waktu bertahun-tahun untuk proses itu. Keluarga korban bersorak gembira di ruang mahkamah ketika keputusan itu ditetapkan.

Para penyokong al-Ahly juga ikut bergembira di luar markas kelab di Kairo. Di Port Said dilaporkan polis menembak gas pemedih mata bagi mengawal rusuhan anggota keluarga pelaku di sekitar penjara tempat pelaku ditahan. Para pendemo melepaskan tembakan dari senjata otomatik. Pendukung al-Ahly telah menyekat sejumlah jalan, jembatan, dan kereta di Kairo selama beberapa hari terakhir.

Puluhan tertuduh lain dalam kes itu, termasuk anggota polisi yang tidak mencegah terjadinya insiden berdarah itu, akan menerima keputusan pada 9 Mac akan datang. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails