Wednesday, January 30, 2013

Israel Bayar Palestin, Sama M'sia PM 'R' K'tan?


Warga Palestina Rakyat Palestin (REUTERS)

Pemerintah zionis Israel akhirnya terpaksa membayar hasil pungutan cukai, yang menjadi hak pemerintah Palestin sebesar US$100 juta. Sebelumnya, Israel menahannya dengan dalih untuk membayar hutang Palestina. Hal ini disampaikan seorang pejabat Israel pada Reuters, Rabu 30 Januari 2013, setelah pertemuan antara PM Israel Benjamin Netanyahu dengan Tony Blair, utusan khas PBB, Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah dan Rusia.

Dalam pertamuan tersebut, dibahas situasi ekonomi Palestin yang semakin mencekik. "Akhirnya kami sepakat untuk mentransfer pembayaran selama satu bulan, krana situasi ekonomi yang buruk tersebut. Ini adalah hanya keputusan sekali, berikutnya, tidak ada lagi. " kata pejabat yang tidak disebutkan namanya itu.

Cukai US$100 juta itu adalah hak Palestin yang perlu  dibayar Israel, yang termaktub dalam perjanjian damai sementara kedua negara. Waktu itu, wang itu sangat diperlukan oeh pemerintahan Mahmoud Abbas untuk membayar gaji pegawai negeri yang sudah tertunggak berbulan-bulan.Sebelumn itu beberapa bulan lalu, Israel menyatakan tidak akan membayar wang tersebut, dengan alasan untuk menutupi hutang Palestin sebesar US$200 juta kepada mereka.

Padahal sebenarnya, menurut beberapa sumber, ini adalah bentuk hukuman Israel atas kejayaan Palestin mendapat status peningkatan negara, di PBB. Bukan kali pertama Israel menolak membayar kewajiban mereka. Sebelumnya pada 2011, masa Palestin diterima jadi anggota tetap UNESCO, lembaga budaya PBB, Israel juga enggan membayar.

Selain itu, biasanya Israel menghukum Palestin dengan meneruskan pembangunan ribuan pemukiman Yahudi di Tebing Barat, wilayah yang mereka rampas.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Cara begini juga yang dilakukan di Malaysia, bila rakyat Kelantan dan Terengganu, menolak Barisan Nasional (BN). Berbagai dalih dikemukakan Kerajaan Pusat pimpinan BN untuk merampas hak rakyat Kelantan, termasuk royalti minyak (R), dan hak pembangunan lainnya.

Rakyat Kelantan perlu ikut HAMAS (PAS Palestin) dengan menolak total Israel, bukan macam Mahmud Abbas-FATAH (UMNO Palestin) yang masih main kayu tiga atau berselingkuh dengan Israel. BN perlu ditoak total dan ditumbangkan segera dalam PRU 13 yang akan menjelang kira-kira sebulan lagi.

Tumbangkan BN, Undilah PAS dan rakan-rakan PAKATAN dalam PRU 13 ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails