Friday, February 01, 2013

Yahudi Protes Kedatangan Pemain Bola Muslim


 

SUKAN
SEBUAH kelab bola sepak Israel, Beitar Jerusalem, baru-baru ini berencana merekrut dua pemain muslim. Tetapi hal tersebut mendapat bantahan besar-besaran dan kecaman dari p enyokong kelab.

Stasiun tv Al Arabiya melaporkan, Isnin (28/1), semasa pertandingan liga primer dua hari lalu, penyokong kelab Beitar Jerusalem memasang sebuah spanduk bertulis 'Beitar tetap baik'. Mereka memprotes pemilik kelab merekrut dua pemain muslim dari Chechnya.

Beitar merupakan lidah partai politik sayap kanan di Israel dan satu-satunya kelab bola sepak negara Yahudi itu, yang tidak pernah merekrut pemain dari negara-negara Arab kerana kuatnya tekanan dari penyokongnya.

Cuma Beitar lapan tahun lalu sempat merekrut seorang pemain Muslim Nigeria, Ibrahim Nadalla. Namun, pemain yang beroperasi di garis belakang itu tetap menjadi sasaran kemarahan penyokong Beitar.

"Coba kamu bayangkan apa yang akan terjadi jika kelab-kelab di England dan Inggeris dan Jerman mengumumkan tidak membenarkan pemain Yahudi bergabung. Kita sebagai orang Yahudi, seharusnya dapat menjadi pelopor yang melawan tindakan rasis dan fasis," kata jurucakap parlemen Israel Knesset dan anggota senior Partai Likud, Reuven Rivlin, semasa hadir perayaan tragedi Holocaust internasional di Ibu Kota Tel Aviv, kemarin.

Jurucakap polis, Micky Rosenfeld, mengatakan pihaknya menahan tiga penyokong kelab atas tuduhan hasutan masa pertandingan itu. Dia menjelaskan setidaknya satu dari antara ketiga orang itu akan dibawa ke mahkamah akhir minggu ini.

Kesatuan bola sepak Israel (IFA) akan mengambil langkah tegas terhadap kelab Beitar. Tahun lalu, IFA juga menyatakan Beitar tidak sungguh-sungguh melawan tindakan rasisme dari penyokongnya. Beitar Jerusalem merupakan kelab dimiliki oleh jutawan Yahudi kelahiran Rusia, Arkady Gaydamak. 

Arkady mengatakan, rancangan kelab merekrut dua pemain Chechnya dari kelab Rusia Terek Grozny, yakni Zaur Sadayev dan Dzhabrail Kadiyev ke Israel tidak akan terpengaruh dengan protes dari penyokong Beitar tersebut. Sekitar 20 persen dari 7.8 juta populasi Israel adalah warga Arab. 

Walaupun rakyat Israel keturunan Arab sudah lama menjadi sebahagian dari team nasional negara Zionis itu, namun tidak banyak kelab bola dari Israel yang memiliki pemain berdarah Arab. Beitar Jerusalem kini berada di posisi empat klasmen liga primer Israel. Posisi ini dapat membawa Beitar maju ke ambang Liga Eropah musim depan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails