Thursday, December 27, 2012

Tiap 20 Minit, Berlaku 1 Kes Rogol Di India.


Tiap 20 menit terjadi perkosaan di India
Warga India tunjuk perasaan besar-besaran menuntut hukuman lebih berat kepada pel perogol di negeri itu.

SITUS news.sky.com melaporkan, Ahad (23/12), menurut catatan pemerintah India, saat ini dalam 20 minit terjadi pemerkosaan terhadap seorang perempuan. Serangan perkosaan di negeri itu makin meningkat namun hukuman kepada pelaku justru menurun.

Dalam setahun terakhir terjadi banyak kes rogol yang menimbulkan kemarahan warga seantero India. Salah satu yang paling mengejutkan adalah serangan terjadi di Negara Bagian Haryana. Shabnam, 16 tahun, diperkosa delapan lelaki di desanya. 


Para pelaku merakam video kerja jahat mereka menggunakan telefon seluler. Ketika ayah korban mengetahui video itu sudah tersebar luas di desanya dia bunuh diri kerana malu. Bagi keluarga Shabnam di desanya, masalah martabat adalah harga mati. 

Menurut remaja pemberani itu, banyak korban perkosaan takut mengaku atau malu.  "Saya tidak ingin pengorbanan ayah sia-sia. Saya ingin semua pelaku diganjar hukuman setimpal supaya perempuan lain tidak mengalami kejadian serupa."

Luka fizik Shabnam telah pulih namun ibunya, Rani, bimbang anak gadisnya tidak sembuh sepenuhnya secara psikologi dari kejadian itu. "Puteri saya takut dan stres. Dia hampir tak boleh bercakap kerana terlalu banyak ketakutan dalam pikirannya," kata Rani.

Kejadian di Haryana menggambarkan keadaan sosial di seantero India. Warga India masih banyak mempraktikkan pembunuhan bayi perempuan atau aborsi janin. Itu menyebabkan perbandingan jumlah lelaki dan perempuan tidak seimbang. Di Haryana jumlah anak perempuan ada 830 dan lelaki 1000.

Pembela hak-hak perempuan Rishi Kant menyatakan masalah ini tertanam di kehidupan masyarakat India. "Kita menghadapi masalah pembunuhan bayi perempuan dan aborsi janin menjadikan jumlah perempuan sedikit.. Ini mendorong lelaki memperkosa. Mereka patut dihukum segera."
 

Minggu lalu enam leleki memperkosa seorang mahasiswi di atas bas di Ibu Kota New Delhi, India. Hal itu memicu kemarahan warga. Ribuan orang berdemonstrasi menuntut pelakunya dihukum setimpal. New Delhi mempunyai jumlah kejahatan seks tertinggi dibanding kota lain di India. Tiap 14 jam terjadi penyerangan seksual dan meninggalkan kesan trauma pada korbannya.

Pemerintah India berjanji bakal menghukum seumur hidup pelakunya. Lima dari tertuduh langsung ditangkap beberapa jam setelah kejadian, sementara seorang lagi baru ditahan Jumaat.lepas. (IH)


Lihat sebem ini... 

4 comments:

Unknown said...

Dasat betul kat sana

pokawang said...

Itu balasan Allah krn mbunuh anak prempuan!!! Fikirknlh whai warga India

pokawang said...

Itu balasan Allah krn mbunuh anak prempuan!!! Fikirknlh whai warga India

Unknown said...

Kelemahan seorang lelaki adalah pada wanita
Jika tidak mampu menjadi penguat, cukuplah dengan tidak menjadi penyumbang kelemahan mereka.

(pesanan untuk diri sendiri)

http://ohgadisitu.blogspot.com/2013/01/kisah-di-sebalik-kes-rogol-beramai.html

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails