Saturday, October 27, 2012

Unta Terbang? Teknologi Potong Korban Di Mekkah


Perdagangan unta untuk kurban Idul Adha di Arab SaudiPerdagangan unta untuk korban Idul Adha di Arab Saudi (REUTERS/Fahad Shadeed )

Mekkah Pakai Teknologi Jerman

Untuk pertama kalinya, pemerintah Mekkah di Arab Saudi menggunakan teknologi Jerman di rumah jagal haiwan pada Idul Adha tahun ini. Diharapkan, teknologi baru ini mampu memenuhi keperluan potong lembu dan unta untuk korban. Diberitakan Saudi Gazette, Jumaat 26 Oktober 2012, dengan teknologi ini, binatang korban akan dikekang secara otomatik di dalam kandang sebelum disembelih dan dikuliti, kata Dr Habib Zainul Abidin, ketua pusat pengembangan projek di Kementerian urusan Perkotaan Arab Saudi.

Dia mengatakan, teknologi ini digagas oleh dua orang ahli dari Jerman yang telah menjadi mualaf. Untuk teknologi ini, Saudi merogoh kocek hingga SR56 juta. Setelah disembelih oleh tukang sembelih, dengan teknologi ini, haiwan korban akan dihantarkan secara mekanis ke unit lain untuk dikuliti sebelum dihantarkan lagi ke unit pengemasan. Korban akan lebih cepat dengan teknologi Jerman ini.

"Sekitar 10.000 unta dan lembu akan disembelih dalam waktu tiga hari," kata Abidin.

Sejauh ini, telah disembelih 41,488 kambing, 2,326 unta dan 1,452 lembu di berbagai rumah jagal di Mekkah sejak awal liburan Idul Adha. Pemerintah Saudi juga melakukan sidak untuk memastikan seluruh rumah sembelihan di Saudi memenuhi syarat yang telah ditetapkan. (IH)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-62: Selamat Raya Haji.. Baca Ini.
E-Buku IH-62: Selamat Raya Haji.. Baca Ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails