Wednesday, August 15, 2012

Ramadhan: Video Kampung Arab Di AS


Dearborn menjadi pusat Islam di AS.Dearborn menjadi pusat Islam di AS. (Reuters/Eric Thayer)

TIDAK banyak yang tahu, di Amerika Syarikat (AS) sendiri ternyata memiliki sebuah kawasan Muslim yang cukup besar. Kawasan itu berada di Dearborn, Michigan, Amerika Utara. Lokasi ini menjadi Islamic Center of America (ICoA). Sekilas memang Dearborn ini seperti kota kecil pada umumnya.

Tapi lama-kelamaan akan terasa bahawa suasaana Timur Tengah sangat kental di lokasi ini. Bagaimana ceritanya keturunan Arab banyak berkumpul di lokasi ini? Bermula dari industri otomotif raksasa Amerika yang dibangun oleh Henry Ford. Pada 1907, Henry Ford mendirikan kilang kereta dengan gaji U$5 per hari.

Pendapatan yang cukup besar pada masa itu. Tawaran menarik itu rupanya menarik minat imigran dari seluruh dunia, termasuk dari Arab. Keturunan Arab pertama yang datang ke lokasi ini adalah Arab nonmuslim asal Libanon. Kemudian diikuti muslim dari negara-negara arab lainnya. Hingga pada 1937 berdirilah masjid di Dearborn, yang kini menjadi masjid terbesar di AS.

Masjid itu tidak hanya terbesar, tapi juga salah satu yang tertua di AS. Di lokasi ini juga terdapat warga Sunni dan Syiah yang hidup harmonis berdampingan. Berikut VIDEO: Kampung Arab di Amerika. 

Lihat Sebelum ini...
 
E-Buku IH-49: Selingan..

E-Buku IH-49: Selingan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails