Tuesday, August 14, 2012

Hudud: Jangan Caci, Nik Aziz Komen Karpa Singh?


KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta mana-mana pemimpin DAP yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan negara Islam termasuk hukum hudud supaya tidak mengeluarkan perkataan ‘cacian’.

Nik Aziz bagaimanapun  berkata, beliau boleh menerima tindakan Pengerusi DAP Karpal Singh yang menentang pelaksanaan hudud kerana ia secara tidak langsung  memberi kefahaman kepada orang ramai khususnya masyarakat bukan Islam.

“Saya setuju, biar (Karpal) bising, dari bising itulah orang akan faham, tetapi jangan sampai  mencaci,” katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya kenyataan Karpal yang berterusan mempersoalkan pemimpin Pas yang mahu melaksanakan hudud di negara ini dengan alasan ia tidak termaktub dalam perlembagaan negara.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, pelaksanaan hukuman hudud memberi kesan langsung kepada masyarakat berbanding pelaksanaan hukuman yang dipraktikkan sekarang.

“Mengikut undang-undang sekarang, jika kes dadah, pesalah dikenakan hukuman gantung sampai mati tetapi jika hudud mereka dikenakan potong tangan.

“Jika gantung mereka hanya dibawa ke kubur tetapi jika potong tangan seluruh manusia akan mengambil pengajaran dan tidak melakukan perkara yang boleh merosakkan diri,” katanya.

Ditanya, tindakan Karpal menjejaskan Pas menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Nik Aziz berkata, orang ramai harus memikirkan siapa yang menolak sebenarnya menolak hukuman hudud.
“ Jika kita tidak undi DAP kerana tolak hudud, macam mana dengan Umno yang juga menolak pelaksanaan hukuman itu,” katanya. (SH)

Lihat sepenuhnya..
E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz
E-Buku IH-46: Isu Hudud, K'tan & Nik Abd Aziz

2 comments:

Kay said...

Assalamualaikum... Saya nak minta tunjuk ajar.. Benarkah hukuman bg pesalah "kes dadah" boleh dikenakan hukuman potong tangan menurut hukum hudud? Selama ini saya cuma tahu hukuman potong tangan adalah bg kesalah mencuri.. dan "kes dadah" tu melibatkan kesalah apa hingga kena potong tangan? adakah kerana menyalah guna atau menyeludup atau mengedar?

Kay said...

Assalamualaikum... Saya nak minta tunjuk ajar.. Benarkah hukuman bg pesalah "kes dadah" boleh dikenakan hukuman potong tangan menurut hukum hudud? Selama ini saya cuma tahu hukuman potong tangan adalah bg kesalahan mencuri.. dan "kes dadah" tu melibatkan kesalahan apa hingga kena potong tangan? adakah kerana menyalah guna atau menyeludup atau mengedar?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails