Tuesday, May 08, 2012

Bolehkah Kita Tiru Kreativiti Bangsa Belanda?


Ada beberapa contoh produk kreativiti dari mereka yang kita tiru, diantaranya ialah..

Satu: Kincir Angin

Salah satu ikon negara Belanda adalah kincir angin. Sejarah kincir angin bermua di Belanda pada awal sekitar abad 13 berfungsi untuk mendorong air ke lautan agar terbentuk daratan baru yang lebih luas (polder).

Hal ini dilakukan mengingat letak geografi Belanda yang sebahagian besar wilayahnya berada di bawah permukaan laut. Ketika teknologi terus berkembang, pada abad 17 kincir angin digunakan juga sebagai sarana pembantu di bidang pertanian dan industri seperti memproduksi kertas, mengasah kayu, mengeluarkan minyak dari bijian, sampai menggiling jagung.

Dua: Bendungan

Netherlands ertinya tanah yang rendah. Sebahagian dataran di Belanda memang berada di bawah permukaan laut. Sejak abad ke-10 tanggul dan bendungan di Belanda sudah mulai di bangunkan. Hal ini dilakukan untuk menghindari banjir, menyelamatkan pulau agar tidak terendam air laut, dan memperbaiki saluran air. Fungsi lain dari bendungan adalah sebagai reklamasi daratan, cadangan air tawar dan untuk meningkatkan jalur pengairan.

Tiga: Pertanian

Daerah di pinggir laut yang dulu semestinya adalah laut kini menjadi tanah pertanian yang subur, peternakan, dan lokasi utama agroindustri yang mampu menyumbang 20 persen terhadap pendapatan nasional Belanda. Pendapatan per kapita Belanda pun tercatat 2 persen di atas rata-rata orang Eropah. Ada  ilustrasi menarik bahawa sekilogram benih tomato dari Belanda saat ini, misalnya, di Eropah bernilai lebih mahal daripada sekilogram emas.

 Itu semua merupakan hasil riset dan teknologi yang dikembangkan Belanda sejak lebih dari setengah abad  silam. Bahkan bunga Tulip dengan berbagai warna  juga merupakan hasil pengembangan botani para peneliti Belanda yang membawanya dari kawasan Asia Tengah, walaupun asalnya kondisi tanah dan cuacanya jauh berbeda dengan Belanda.

Empat: Pendidikan

Kualiti pendidikan di Belanda adalah salah satu yang terbaik di dunia. Hal ini terbukti dengan laporan Global Higher Education Rankings yang dikeluarkan oleh Educational Policy Institute. Belanda menempati posisi ke-3 Keterjangkauan Biaya (Affordability) dan posisi pertama Aksesibilitas (Accessibility). Budaya masyarakat Belanda yang terbuka terhadap pemikiran baru,  toleransi dan kebebasan berpendapat membuat mereka banyak menerima mahasiswa internasional.

Hal ini juga disokong oleh banyak program studi yang ditawarkan dalam Bahasa Inggeris. Belanda berada di urutan ke-3 negara dengan jumlah universiti terbanyak dalam World Reputation Ranking 2012. Lima universiti riset Belanda masuk dalam 100 besar dalam daftar yang dikeluarkan oleh Times Higher Education. Prestasi dunia pendidikan Belanda juga dibuktikan sebagai negara dengan penerima hadiah Nobel terbanyak ke-10 di dunia.

Apa yang boeh kita ambil?

Walaupun budaya negara ini (termasuk Malaysia dan Indonesia) berbeda dan bekas jajahan mereka, namun kreativiti bangsa Belanda tersebut boleh kita tiru dan modifikasikan untuk diterapkan di negara kita. Teknologi kincir angin boleh dipakai di daerah pertanian dan wilayah terpencil, juga sebagai sumber energi letrik. Bendungan dan teknologi pengairan boleh menjadi salah satu solusi untuk menyelesaikan masalah banjir. Pertanian boleh difikiri supaya lebih maju dengan riset dan teknologi. Begitu juga yang lain-lain.. Moga-moga.. (IH)

 Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (1)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)
E-Buku IH-53: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..' (2)

2 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya kincir angin adalah rekaan saintis Muslim di Andalusia dulu. Alat itu digunakan untuk mengisar gandum. Alat itu dibawa ke Belanda menjelang renaisans untuk pertanian dan mengeringkan air laut. Antara saintis terkenal muslim yang terlibat dengan kejuruteraan ialah Banu Musa dan al-Jaza'ir

Ibnu Hasyim said...

T.kasih. Al-hamdulillah komen anda.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails