Wednesday, May 02, 2012

10 Kesan Ancaman Penyakit Seks Bebas..

Pertempuran di "Kota Telanjang"
 Bandar Cap d’Agde (Perancis) dikatakan ibu kota seks bebas Eropah.
MALAYSIA yang dikatakan gagal sietem pendidikan, telah melahirkan ramai remaja-remaja berhubungan seks luar nikah. Di negara yang meletakaan Islam sebagai agama bagi Persekutuan ini, amat memalukan Agama Islam itu sendiri bila remajanya jadi begitu.

Centers for Diseases Control and Previntion ada menyebutkan ada 50 organisme berjangkit melalui seks bebas.Ini dia 10 penyakit umum yang patut diwaspadai. Jika setiap orang Amerika Syarikat (AS) penderita penyakit menular akibat hubungan seksual dipindahkan ke Kanada, maka jumlah mereka akan lebih dari dua kali jumlah penduduk negara tetangga AS itu.


Kira-kira 40 juta orang Amerika telah tertular penyakit akibat hubungan seksual (Sexually Transmitted Desiases atau STD). Tiap tahun, kes baru STD mencapai 12 juta. Ertinya, setiap hari ada 33,000 kes baru.


"Ini epidemi (penyakit berjangkit cepat) yang sangat meresahkan," kata Peggy Darke, ketua American Social Health Association di Research Triangle Park, North Carolinas seperti dikutip dari Epigee, 26 Okt 09. 

Sebenarnya inilah amaran dari Allah SWT, sebagai suatu anugerah peringatan kepada manusia, bagi yang mahu menerimanya. Walaupun sudah ribuan tahun lalu wakil terakhirnya sudah dihantar ke bumi manusia ini memberi peringatan.


Berikut ini 10 penyakit paling umum akibat sering tukar-tukar pasangan atau seks bebas.


Satu: Hespes Genital

Hampir 31 juta rakyat AS, satu per enam jumlah penduduk AS pernah menderita herpes genital. Herpes, yang disebabkan oleh virus Herpes Simplex tipe 2, adalah infeksi seumur hidup yang menyebabkan lecet-lecet pada alat kelamin yang biasanya datang dan pergi.


Ada lelaki yang tidak menunjukkan gejala apa pun, tetapi mereka tetap menjangkit orang lain. Acydovir (Zovirox), sebuah obat yang diresepkan, dapat meringankan gejala-gejalanya, tetapi tidak menyembuhkan. Lecet-lecet kerana herpes tersebut meningkatkan risiko tertular AIDS melalui luka di darah.


Dua: Sifilis (Penyakit Raja Singa)

Juga dikenal dengan nama Great Imitator kerana gejala-gejala awalnya mirip dengan gejala-gejala sejumlah penyakit lain. Sifilis sering dimulai dengan lecet yang tidak terasa sakit pada penis atau bahagian kemaluan lain dan berkembang dalam tiga tahap yang dapat berlangsung lebih dari 30 tahun.


Secara umum, penyakit ini dapat membuat orang yang telah berumur sangat menderita, kerana dapat mengundang penyakit jantung, kerosakan otak, dan kebutaan. Apabila tidak diubati, penyakit ini juga dapat menyebabkan kematian. Kira-kira 120,000 orang di AS tertular sifilis tiap tahun.


Tiga: Gonore (Kencing Nanah)

Penyakit ini telah dikenal sejak dahulu, menyerang sekitar 1.5 juta orang Amerika, lelaki maup dan wanita, setiap tahun. Meskipun sering tanpa gejala, infeksi bakteria ini dapat menyebabkan rasa sakit saat buang air kecil dan mengeluarkan nanah setelah dua hingga sepuluh hari. Kalau tidak diubati, penyakit ini dapat berkembang menjadi artritis, lepuh-lepuh pada kulit, dan infeksi pada jantung atau otak. Gonore dapat disembuhkan dengan antibiotika.


Empat: Klamidia

Kondisi ini mempunyai gejala mirip gonore, walaupun dapat juga muncul tanpa gejala. Di AS, klamidia termasuk penyakit yang paling mudah diubati, tetapi mudah juga menginfeksi, iaitu sekitar 4 juta orang setiap tahun. Penyakit ini dapat menyebabkan artritis parah dan kemandulan pada lelaki. Seperti sifilis dan gonore, penderitanya dapat disembuhkan dengan antibiotika.


Lima: Jengger Ayam atau Kutil di kelamin (Genital Wart)
Di AS, kes kutil pada alat kelamin ini mencapai 1 juta setiap tahunnya. STD ini disebabkan oleh sejenis virus papiloma, yang terkait dengan kanker penis serta anus. Obatnya tidak ada, walaupun kutil yang terjadi dapat dihilangkan melalui operasi atau dibakar, atau dibekukan. Tetapi setelah itu gejala yang sama dapat datang kembali.


Enam: Hepatitis B
Penyakit ini dapat berlanjut ke sirosis hati atau kanser hati. Setiap tahun kes yang dilaporkan mencapai 200,000, walaupun ini satu-satunya STD yang dapat dicegah melalui vaksinasi.


Tujuh: Kanker prostat
Dalam sebuah studi yang dilakukan oleh Karin Rosenblatt dari University Of Lllionis, diketahui bahawa dari 753 lelaki yang disurvei, terdapat hubungan antara kanser prostat dan banyaknya berhubungan seksual dengan beberapa orang. Lelaki yang sering melakukan seks dengan banyak wanita berisiko 2 kali ganda terkena kanser prostat.


Lapan: Kanker Serviks (leher rahim)

Hampir 95 persen kanser serviks disebabkan oleh Human Papiloma Virus (HPV), dan 33 persen wanita dilaporkan punya virus tersebut, yang menyebabkan adanya sakit di leher rahim. Virus ini dapat menular melalui hubungan seksual, dan lelaki pun dapat tertular oleh virus ini.


Sembilan:HIV/AIDS

Pertama kali ditemukan pada tahun 1984. AIDS adalah penyakit penyebab kematian ke-6 di dunia, baik bagi wanita mahupun lelaki. Virus yang menyerang kekebalan tubuh ini dapat menular melalui darah dan sperma pada saat berhubungan seksual. Hingga kini vaksinnya masih dikembangkan namun belum terbukti ampuh mencegah penularannya.


Sepuluh.:Trichomoniasis

Dapat menyebabkan daerah di sekitar vagina menjadi berbuih atau berbusa. Ada juga yang tidak mengalami gejala apapun. Penyakit ini dapat menyebabkan bayi dilahirkan prematur jika ibunya menderita penyakit ini semasa hamil. 

Sangat penting mengetahui bahwa hubungan seksual bukan hanya sekedar hubungan intim. Kontak seksual seperti ciuman, oral seks dan penggunaan alat bantu seks seperti vibrator juga berisiko menularkan virus.

Kesimpuan


Satu-satunya cara untuk mencegah penyebaran dan mengelak dari penyakit itu adalah dengan berhubungan seks melalui perkahwinan yang sah. Untuk berkahwin terdapat syarat-syarat memilih isteri atau suami yang dapat mengelakkan dari jangkitan. Apalagi jika mereka itu adalah keluarga yang patuh kepada peraturan agama Islam tentu itu lebih bai.

Penggunaan kondom dikatakan dapat mencegah penyakit HIV dan gonorrhea, tetapi kurang efektif mencegah herpes, trichomoniasis, chlamydia dan HPV. Yang jelas, itulah hukuman, ancaman dan peringatan dari Pencipta manusia ini, supaya menusia ini mengikut menu dan peraturan yang ditentukan Pencipta Yang Maha Tahu itu sendiri. Semoga bermanfaat... (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails