Tuesday, April 10, 2012

Undang2 Cegah Maksiat Ini, M'sia Patut Tiru?

Pasukan peronda cegah maksiat di Aceh


SEORANG anggota polis peronda pencegah maksiat memeriksa kad pengenalan satu pasangan yang belum berkahwin di Banda Aceh kelmarin.

BANDA ACEH: Anggota-anggota polis pencegah maksiat di sini melakukan rondaan dengan menaiki trak dan kenderaan lain bagi memastikan penduduk beragama Islam tidak melakukan perbuatan yang menyalahi ajaran agama itu.

Mereka akan menghampiri pasangan yang dilihat berdua-duaan dan memberi nasihat kepada mereka supaya pulang ke rumah.

Aceh merupakan sebuah wilayah di Indonesia yang menguatkuasakan undang-undang syariah. Terdapat 1,000 anggota polis itu yang dikenali sebagai Wilayatul Hisbah di sini.

Pada minggu lalu, seorang wanita memakai tudung dengan tergesa-gesa manakala satu pasangan kekasih yang menaiki motosikal beredar di sebuah kawasan di tepi pantai apabila melihat anggota-anggota peronda Wilayatul Hisbah menghampiri mereka.

Namun, satu pasangan kekasih lain yang bersembunyi di belakang sebuah batu besar ditahan oleh anggota-anggota polis itu.

"Adakah kamu sudah berkahwin?" soal seorang anggota polis tersebut yang bermisai tebal.

Pasangan kekasih itu kemudian menggelengkan kepala mereka.

"Perbuatan ini tidak dapat diterima di Aceh. Kita mempunyai undang-undang syariah di sini. Pergi pulang sekarang," kata anggota polis tersebut selepas memeriksa kad pengenalan pemuda dan gadis itu. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Suatu perkembangan yang sihat ke arah 'suruh yang baik cegah mungkar' demi kesejahteraan masyarakat. Perlukah Malaysia tiru yang baik ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails