Sunday, October 09, 2011

Muzium Terminator Schwarzenegger, Apa Hebatnya?


ARNOLD SCHWARZENEGGER menunjukkan tugu kepada tetamu sewaktu majlis pembukaan muzium mengenai dirinya di Thal, Austria kelmarin.

GRAZ, Austria - Bintang filem Terminator, Arnold Schwarzenegger pulang ke tanah airnya, Austria, untuk merasmikan sebuah muzium sebagai pengiktirafan terhadap kejayaan kariernya selama ini.

Jet peribadi yang membawa Schwarzenegger, 64, mendarat di lapangan terbang Graz di sini kelmarin. Muzium berkenaan terletak di rumah tempat dia dilahirkan yang telah diubah suai di desa Thal.

Muzium tersebut menyorot liku-liku kehidupan Schwarzenegger sebagai seorang pemuda sasa bertaraf imigran, tetapi gigih mencipta nama di Hollywood, seterusnya dilantik sebagai Gabenor Negeri California.

Muzium tersebut dibuka kepada umum sejak Julai lalu, tetapi perasmiannya hanya dibuat semalam. - AP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Arnold Alois Schwarzenegger, (lahir 30 Julai, 1947) adalah pembina badan Austria-Amerika bekas profesional, pelakon, pengarah, ahli perniagaan, pelabur dan ahli politik yang memegang jawatan sebagai Gabenor California ke-38 (2003-2011). Dari pembina badan jadi pelakon dan akhirnya Gabenor, atau seperti Menteri Besar kalau di Malaysia. Itulah istimewanya.

Pada 2004 semasa menjadi Gabenor, dalam Republican National Convention, Schwarzenegger memberikan ucapan dan menjelaskan mengapa beliau memilih Republikan,"Akhirnya saya tiba di sini pada tahun 1968. Apa yang hari istimewa. Saya masih ingat saya tiba di sini dengan poket kosong tetapi penuh dengan impian, penuh keazaman, penuh nafsu. Kempen presiden giat dijalankan. Saya masih ingat menonton pertandungan presiden Nixon-Humphrey di TV.. Seorang rakan saya yang bercakap bahasa Jerman dan bahasa Inggeris yang diterjemahkan kepada saya. Saya mendengar Humphrey berkata perkara-perkara yang berbunyi seperti sosialisme, yang baru sahaja saya tiinggalkan.

 Tetapi kemudian saya mendengar Nixon bercakap. Beliau bercakap mengenai perusahaan bebas, sokongan kerajaan di belakang anda, menurunkan cukai dan mengukuhkan tentera. Mendengar itu, seperti dapat nafas udara segar. Saya berkata kepada rakan saya, "Apa parti dia?" Jawab kawan saya, "Dia Republikan." Saya berkata, "Saya pun Republikan." Sejak itu saya menjadi ahli Republikan..

Dalam laporan Progresif Rakyat April 2010, kumpulan pemantau untuk Tanggungjawab dan Etika di Washington menamakan Schwarzenegger sebagai salah satu daripada 11 "gabenor paling buruk" di AS, kerana pelbagai isu-isu etika sepanjang tempoh Schwarzenegger sebagai gabenor. Antara sebabnya, Gabenor Schwarzenegger memainkan peranan penting dalam menentang Proposition 66, pindaan yang dicadangkan.  

Pada kempen minggu terakhir sebelum undi, Schwarzenegger melancarkan kempen intensif terhadap Proposition 66. Beliau menyatakan "ia akan melepaskan 26,000 penjenayah berbahaya dan perogol". Dan macam-macam keanehan dan kegilaannya., termasuk dakwaan salah laku seksual dan peribadi.. Sehingga Schwarzenegger mengakui sendiri bahawa dia telah "berkelakuan teruk kadang-kadang" dan meminta maaf. 

Namun dia tetap disanjung sebagai Gabenor Negeri California, hingga sekarang. Begitulah politik di AS, tidak ada kayu ukur agama dan kemanusiaan dalam petadbirannya. Wallahu 'aklam. (IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails