Monday, October 10, 2011

Gelanggang Laga Ayam Dibom, Kenapa?

BEBERAPA penyiasat tentera dan polis memeriksa lokasi sebuah gelanggang laga ayam yang dibom di bandar Zamboanga, Filipina semalam.

ZAMBOANGA, Filipina - Dua letupan besar yang dipercayai daripada bom buatan sendiri telah menyebabkan sebuah rumah tumpangan dan gelanggang laga ayam rosak di selatan Filipina menyebabkan sebelas orang cedera.

Letupan pertama berlaku pada waktu tengah hari di tingkat bawah sebuah hotel dua tingkat, Red Palm di Zamboanga, sebuah bandar bergolak di Mindanao.

"Ia merupakan satu letupan yang amat besar. Enam kawan saya cedera dan dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan apabila satu dinding runtuh ke atas mereka selepas letupan itu," kata seorang pengunjung hotel tersebut, Roland Teofilo.

Polis mengesyaki letupan itu berpunca daripada bom namun menurut ketua polis tempatan, Arthur Larudis, tiada kumpulan yang tampil mengaku bertanggungjawab melakukan serangan letupan itu.

Letupan kedua berlaku di kawasan gelanggang ayam laga berhampiran hotel tersebut ketika pakar-pakar bom sedang melakukan siasatan di bahagian tingkat bawah dengan menyebabkan dua orang cedera.

Kumpulan Abu Sayyaf yang bersekutu dengan Al-Qaeda beroperasi di Pulau Basilan di seberang bandar ini.

Beberapa serangan di bandar ini kerap dipersalahkan ke atas kumpulan tersebut. - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kenapa gelanggang laga ayam yang tidak berdosa itu dibom? Adakah kerana ianya sarang perjudian, tempat menghabiskan masa rakyat atau memundurkan pemikiran rakyat menurut pandagan Al-Qaeda dan Abu Sayyap?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails