Thursday, July 28, 2011

Pelanunan Di Somalia. ''Kami Penyelamat Lautan'.

Pemimpin mereka.
Business pelanunan di Somalia..
KL 28 Jul 11 Perompak Somalia menolak jika mereka disebut perompak, mereka lebih memilih disebut sebagai 'penyelamat lautan'. Mereka juga tidak pernah membunuh seperti yang dibayangkan, mereka hanya melanun. Pengakuan ini disampaikan oleh salah seorang perompak Somalia, Boyah, yang ditemui oleh salah satu wartawan Guardian, Rabu, 25 Mei 2011.

Boyah tinggal di peternakan, sekitar 15 kilometer dari luar kota Garowe, wilayah Eyl, Somalia. Lelaki berumur sekitar 40an ini menolak jika dikatakan dia adalah perompak. Dia lebih memilih kata 'penyelamat lautan' kerana aktiviti perlanunan yang mereka lakukan pada awalnya adalah untuk mengusir perampok hasil laut di perairan Somalia pada tahun 90an.

Perlanunan yang kini dia lakukan dianggapnya sebagai bayaran cukai terhadap kapal yang melintas di perairan Somalia. Boyah mengaku bahwa dia adalah kepala dari 500 perompak di kawasan itu. Dia memimpin sekitar 35 kelompok perompak. Boyah juga bertanggungjawab atas perekrutan para perompak. Salah satu kriteria yang ditetapkan oleh Boyah untuk seorang perompak cuma satu, "Dia tidak takut mati."

Boyah mengatakan dia telah melanun sekitar 25 kapal. Dalam merompak Boyah mengatakan kelompoknya mengepung kapal sasaran seperti serigala mengepung mangsa. Jika kapal sasaran tidak takut dan malah menyerang balik atau kabur dengan kecepatan tinggi, maka mereka menyerah.

"Hanya 20 sampai 30 persen upaya pembajakan kami yang berhasil. Hal ini kerana mesin kapal kami kalah kecepatan dengan mereka, atau adanya campur tangan tentera," ujarnya.

Jika kapal sasaran tertangkap dan dibayarkan tebusan, wang dibahagikan ke berbagai pihak. Setengah dari tebusan, ujar Boyah, diberikan kepada para perompak. Baki diberikan kepada pemodal, iaitu orang yang memberikan kapalnya dan minyak untuk operasi perompakan, penjaga pantai, penterjemah, atau disumbangkan kepada orang miskin.

Kendati masuk dalam kategori pencurian dengan kekerasan, namun Boyah mengatakan bahwa mereka bukanlah orang yang berbahaya. Perompak, ujarnya, juga punya moral. "Kami bukanlah pembunuh, kami tidak pernah membunuh siapapun, kami hanya menyerang kapal," ujarnya.

Boyah mengaku bahawa dia telah melakukan hal yang salah dengan melakukan pelanunan. "Kami sedar kalau kami salah. Kami juga sadar kami tidak lagi memperoleh sokongan masyarakat," ujarnya.

Sokongan makin redup, jelasnya, kerana banyaknya delegasi dari pemerintah mahupun tokoh-tokoh agama yang mengatakan tindakan perompakan mereka adalah haram. Kerana hal ini jugalah, jumlah perompak di Somalia semakin kurang dan banyak yang memilih mencari pekerjaan yang halal. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails