Wednesday, July 27, 2011

Kenaikan Harga Barang, Amaran Israel Kpd Dato' Najib..


SEJUMLAH penduduk menyertai tunjuk perasaan bagi membantah kenaikan harga barang dan hartanah di Tel Aviv kelmarin.

BAITULMUQADDIS 27 Jul 11; Menurut Agensi, sokongan ke atas Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menurun susulan bantahan rakyat terhadap kos sara hidup di negara berkenaan yang melambung tinggi, menurut satu kaji selidik yang disiarkan semalam.

Akhbar tempatan, Haaretz melaporkan bahawa kaji selidik terbaharu itu mendapati 32 peratus rakyat Israel berpuas hati dengan prestasi Netanyahu manakala 54 peratus lagi sebaliknya. Netanyahu yang mengetuai pentadbiran campuran yang diterajui parti pimpinannya, Parti Likud, menyatakan, beliau akan mengumumkan beberapa langkah bagi mengatasi masalah kenaikan kos sara hidup tersebut.

Harga barangan makanan di Israel melonjak lebih 40 peratus sejak beberapa bulan lalu termasuk harga keju kotej yang merupakan makanan ruji di negara itu. Selain produk makanan, harga petrol turut melambung kepada lebih AS$8 (RM23.65) untuk 3.7 liter manakala harga rumah pula jauh lebih mahal berbanding beberapa tahun sebelumnya.

Sebuah flat dua bilik di sini atau bandar Tel Aviv kini berharga sekitar AS$500,000 (RM1.4 juta). Parti Likud kini menduduki 27 kerusi daripada 66 kerusi pentadbiran campuran Israel. Pilihan raya umum Israel dijadual diadakan pada tahun 2013.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Apakah ini tanda-randa Israel akan runtuh? PM Israel sedar dan mulai berusaha mengatasi masalah itu. Bukan PM Israel sahaja, PM Malaysia juga kena tahu, bahawa itu adalah amaran dari Israel. Apakah Dao' Najib masih tidak peka dengan kenaikan harga barang yaqng menekan rakyat, pembaziran pemimpin dan isterinya? Kecurangan pihak polis dan SPR... (IH)

2 comments:

Anonymous said...

sekurang2nya polis Israel tak belasah rakyat sendiri..dari segi perbandingan.. polis Malaysia lagi kejam

Anonymous said...

statement yg bongok..puji israel..buduh tul!polis mlysia jlnkn tggjawab je lah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails