Wednesday, July 13, 2011

Dapur: Masak Sambil Caj H/P

JOM KREATIF

Jakarta – Sambil menyelam minum air, sambil memasak charging handphone. BioLite adalah dapur yang tidak hanya berfungsi memasak, tapi juga dapat digunakan sebagai pengecas bateri. Panas yang dihasilkannya diubah jadi energi elektrik

Daya sebesar 1-2 watt yang dihasilkannya dapat disalurkan melalui port USB yang disambungkan untuk mengisi daya telefon atau menyalakan lampu LED. Panas yang dihasilkannya didapat dari kayu bakar, tapi dapur ini tidak menghasilkan banyak asap. Jumlah asapnya berkurang hingga 95% dibandingkan dapur biasa.

Dapur ini dapat memasak seliter air kurang dari empat minit. Berat dapur ini kurang dari 1 kg. Untuk menyalakannya, boleh menggunakan ranting, sekam, jerami, atau semak belukar. Dapur ini sudah memenangkan penghargaan 2010 Sustainable Brands Innovation Open. Versi kempingnya akan dikeluarkan BioLite tahun depan.

Perangkat ini sangat bermanfaat terutama untuk rumah tangga di negara miskin dan berkembang yang jimat biaya elektrik atau orang-orang yang berkhemah. (IH)

Lihat, banyak laqgi yang kreatif...
E-Buku IH-10: 'Siri Jom Kreatif, Pelik-pelik..'

E-Buku IH-10: \

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails