Friday, May 06, 2011

Kalau Osama PAS, UMNOnya ... Yg Bogel?

CATATAN PERJALANAN: Medan-Banda Aceh 9

Wafah Dufour, aliran UMNO dalam keluarga Obama?

SAYA kini di airport Aceh. Ramai bercakap fasal Osama Bin Laden. Siapa tak kenal beliau? Buruan pengganas paling dicari dan dibenci di dunia. Dituduh dalang serangan 11 September 2001 yang mengorbankan ribuan orang.

Kononnya sebelum terkorban di tangan pasukan elit US Navy SEAL Minggu 1 Mei 2011, Osama tidak henti-henti menyeru jihad melawan negara-negara Barat. Sehingga kepala Osama sendiri dinilai US$50 juta dollar, bagi sesiapa yang mendapatnya samada hidup atau mati.

Kempen menghina Osama Laden sebagai 'pengganas' sampai ke Malaysia. Ada pemimpin-pemimpin UMNO menganggapnya pengganas..

Tetapi tidak semua anggota keluarganya menuruti ajaran agama sepertinya. Seperti juga Nabi SAW, ada juga keluarganya yang bukan Islam. Di Malaysiapun ada yang meletakkan perjuangannya dalam perjuangan Islam atau dalam gabungan perjuangan Iskam. Dan ada yang meletakkan dasar perjuangannya dengan perjuangan asobiah kebangsaan. Ada juga ahli keluarga Osama yang merangkul cara hidup barat.

Lihat saja satu dari 23 putera Osama, Omar Osama bin Laden (29). Ia mengaku ingin menjadi 'duta perdamaian' antara dunia Islam dan Barat. Ia berkahwin seorang perempuan Inggeris yang usianya hampir dua kali lipat dari umurnya.

"Saya cuba dan berkata pada ayah saya, cari cara lain untuk mencapai tujuanmu. Bom, senjata, tidak baik kesannya bagi siapapun."kata Omar.

Menurut informasi, Omar Bin Laden dibesarkan di Kem Jihad di Sudan dan Afghanistan, bersama para mujahidin yang sedang menguji senjata kimia pada sejumlah anak-anak anjing.

Dalam wawancara dengan majalah Rolling Stone pada 2010, Omar mengaku ingin bekerja di PBB, bertemu Presiden Barack Obama, dan Menteri Luar AS, Hillary Clinton. Dalam wawancara itu, ia membandingkan dirinya dengan aktor Hollywood, Mel Gibson.

Bukan saja Omar yang belot, bahkan anak saudara Osama, Wafah Dufour melangkah lebih jauh lagi. Lulusan Fakulti Perundangan Columbia University ini nekat berpose nyaris berbogel di kulit majalah lelaki GQ pada tahun 2005. Badannya hanya ditutupi sedikit bulu unta.

Seperti Omar juga, dia bermimpi jadi bintang Hollywood, penyanyi atau bintang filem. "Walaupun ada hubungan keluarga, aku tak ada hubungan dengan dia (Osama). Tetapi, kerana dia, dunia barat membenciku. Sebaliknya, kerana aku memilih menerapkan nilai-nilai Barat, orang-orang Arab Saudi pun bencu padaku." kata Wafah Dufour.

Bahkan dikatakan ibu kandung Osama pun menolak jalan pikiran puteranya itu. "Saya tak ada hubungan dengan organisasi Al Qaeda," kata dia kepada Saudi Newspaper. "Aku risau anakku saaja dan berita mengenainya.

Sementara Telegraph pernah memberitakan, sebagai ibu, macam manapun Osama, ia tetap cinta. "Aku berdoa, Allah menunjukkan jalan yang benar, menjauhi fikiran yang salah. Aku ibunya, yang paling menderita."

Sementara, anak-anak Osama yang lain, mengikuti langkah ayahnya. Anak ketiga Osama, Saad, dikhabarkan tetap aktif di Al Qaeda, meski bukan tokoh penting. Pada Julai 2009 lalu, Saad dilaporkan tewas dalam serangan AS di Pakistan. Sementara, putera bungsu Osama, Hamza Bin Laden dilaporkan jadi pemimpin team yang dikirim untuk membunuh Benazir Bhutto yang terkorban Desember 2007 lalu.

Sebuah puisi ditulis Hamza pada tahun 2008 memperingati 7 Julai 2005 pengeboman di London yang mengobankan 52 orang. Dalam puisi itu ia menyebut diri sendiri dengan julukan 'Putera Mahkota Ganas'. Dia berseru, hancurkan AS, Englad, Perancis dan Denmark, yang jadi target 'pengganas' kerana karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Semasa sedang menulis artikel ini, kawanku yang di sebelahku mencuri membacanya memberi komen, "Kalau Osama itu PAS (parti Islam) maka UMNO (parti kebangsaan)nya, siapa?"

Yang hampir bogel tu..

(sumber: Daily Mail, The Age, dan lain-lain)

Sekian. Wallahu 'aklam dan assalamu alaikum..

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

Sultan Iskandarmuda Airport
Banda Aceh

6 Mei 11.

Lihat keseluruhan catatan perjalanan ini..
E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails