Tuesday, May 04, 2010

Wayang RM5: "Kami tidak dapat mengambil tindakan selagi..

PENGGUNA

PILIH...pelanggan boleh memilih bukan saja filem, malah  lagu MP3,  klip video lagu dan permainan komputer.

KL Mei4, 10: Dengan bayaran serendah RM5, sebuah pusat Internet di Danau Kota, Setapak, dekat sini, menawarkan ratusan filem tidak ditapis bagi tontonan kaki wayang yang tidak mahu berbelanja lebih.

Bagi yang tidak puas, mereka boleh mengeluarkan RM12 bagi bayaran untuk setengah hari. Metroplus yang melakukan tinjauan di premis terbabit baru-baru ini, mendapati hampir ratusan filem baru dan lama disediakan bagi tontonan pelanggan.

Lebih mengejutkan, filem berkenaan dipercayai filem cetak rompak berdasarkan kualiti gambar serta suaranya yang teruk. Filem berkenaan juga difahamkan dimasukkan ke dalam pelayan komputer yang boleh diakses semua komputer di premis itu. Ia dipercayai taktik bagi memudahkan pemilik atau pekerja mematikan sistem berkenaan jika serbuan mengejut pihak berkuasa.

Pelanggan akan teruja apabila mendapati filem ‘box office’ terbaru seperti Avatar dan Legion dimasukkan dalam senarai pilihan. Selain itu, pengusaha terbabit menawarkan pelbagai genre pilihan filem dari Hong Kong sehingga drama bersiri tv.

Keadaannya sama seperti pusat Internet lain, malah terkenal sebagai lokasi pilihan penggemar permainan online dan filem murah ini. Metroplus difahamkan, kegiatan itu sudah lama dilakukan pemilik premis terbabit. Kelicikan pemilik pusat Internet itu yang boleh mematikan sistem pelayan komputer dengan pantas menyebabkan mereka mudah mengelak dikesan pihak pemegang hak cipta filem mahupun pihak berkuasa terutamanya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Pelanggan bukan saja disajikan ratusan filem, malah boleh memilih dari puluhan servis hiburan media yang disediakan, termasuk lagu MP3, klip video lagu sehingga permainan komputer yang diragui ketulenannya.

Sementara itu, Pengarah Unit Hak Cipta KPDNKK, Mohd Ismail Md Yunus, ketika dihubungi memberitahu mereka sentiasa membanteras aktiviti lanun cetak rompak, namun kerjasama pengedar atau syarikat filem berkenaan amat diperlukan.

"Kami tidak dapat mengambil tindakan selagi tidak menerima aduan pengedar filem dan jika ada, kami sentiasa bertindak malahan selama ini kami tidak memandang mudah perkara sebegini.

“Operasi ke premis juga perlu disertai pihak pengedar serta syarikat filem bagi memudahkan tindakan undang-undang diambil ke atas mereka,” katanya. Ismail berkata, mereka boleh diambil tindakan undang-undang mengikut Akta Hak Cipta kerana memiliki dan menyiarkan filem cetak rompak.(AK)

Komen Blog Ibnu Hasyim: Trend bisnes begini akan terus merebak... untungkah pada perjuangan Islam?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails