Saturday, May 08, 2010

Barangkemas Imelda RM1 Bilion, Pemimpin M'sia?


Wanita Pertama Malaysia?

RM1 bilion barang kemas Imelda dipamer

MEI, 2010. MANILA: Koleksi barang kemas milik bekas Wanita Pertama Filipina, Imelda Marcos, akan dipamerkan kepada orang awam untuk kali pertama selepas dirampas kerajaan beberapa dekad lalu.

Ketua sebuah agensi kerajaan yang mengendalikan khazanah Filipina, Ricardo Abcede, berkata orang ramai berpeluang melihat sendiri harta bernilai lebih RM1 bilion sebelum Presiden Gloria Arroyo berundur daripada jawatannya. Barang kemas itu kini disimpan di dalam peti besi Bank Pusat negara berkenaan.

Abcede berkata, pameran itu dibuat bagi membuktikan bahawa koleksi terbabit masih dalam keadaan baik di bawah seliaan kerajaan Gloria. “Antara koleksi barang kemas Imelda yang akan dipamerkan adalah anting-anting batu delima sebesar ibu jari dan rantai berlian 100 karat,” katanya semalam.

Barang kemas itu dirampas selepas suami Imelda, Ferdinand Marcos, digulingkan oleh kebangkitan rakyat pada 1986 memaksa mereka sekeluarga hidup dalam buangan di Amerika Syarikat. Marcos mati Hawaii 21 tahun lalu. - AFP

Komen Blog Ibnu Hasyim: Wahai pemimpin, muliakah kamu dengan harta? Menurut sejarah, ketika Umar akan memasuki Baitul Maqdis, beliau disambut oleh pembesar Romawi dan masyarakat ramai.. beliau disaran gantikan pakaianya dengan pakaian yang mewah. Mengganti untanya dengan kuda yang gagah. Tetapi Umar tidak mahu bahkan marah.

“Kita adalah kaum yang diberikan kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Bila kita mencari kemuliaan dengan selain Islam, maka Allah akan menghinakan kita”.

Keterangan:

Suatu kalimat yang mengandung nilai-nilai keimanan yang sempurna. Ketakwaan yang tinggi. Akhlak yang agung. Yang tidak sembarang orang mampu mengucapkan kalimat yang tegas tersebut. Apalagi di zaman sekarang, bujukan meterialis dan kapitalis sangat menggoda.

Umar faham dan tahu bahawa kemuliaan seorang Muslim disisi Allah bukan terletak pada pakaian indah, rumah mewah, harta melimpah, memiliki banyak sawah, makanan yang berkuah menurut kehebatan waktu itu.. Mulianya seorang Muslim disisi Allah terletak pada ketakwaannya, sikap rela sepenuh hati dan mengamalkan secara sempurna ajaran Islam yang mulia bersumber dari Dzat Yang Maha Mulia, Allah Yang Maha Agung.

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (QS: Al-Hujuraat/ 49 : 130)

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridai Islam itu jadi agama bagimu. (QS: Al Maa’idah/5: 3).

Siapakah Umar yang telah berkata dengan tegas lagi bijaksana tersebut?

Umar yang dimaksud adalah Umar bin Kaththab bin Nufail bin Abdul ‘Uzaa bin Rabah bin Qurth bin Razah bin Ady bin Ka’ab bin Luay. Qiyadah (pemimpin) kaum Muslimin yang bergelar Amirul Mu’minin, Abu Hafash Al Qurasyi, Al Adawi, Al Faruq.

Umar adalah sahabat Rasulullah SAW yang memiliki kedudukan mulia disisinya bahkan pernah didoakan secara khusus. Imam Tirmidzi dan Al Hakim, beliau menyatakan bahawa riwayat ini shahih, riwayatkan dari ‘Uqbah bin Amir, beliau berkata..

Rasulullah SAW bersabda:

“Kalau selepasku ada Nabi, pastilah dia, Umar!"

Al Hakim meriwayatkan dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW berdoa kepada Allah: “Ya Allah muliakanlah agama Islam ini dengan Umar ibnu Khaththab”.

(Hadits serupa diriwayatkan oleh Imam Ath- Thabarani dalam kitabnya Al Awsath dari hadits Abu Bakar, sedangkan dalam kitabnya Al Kabir dari hadits riwayat Tsauban).

Umar juga mertua Rasulullah SAW, kerana anaknya yang bernama Hafshah merupakan isteri keempat Rasulullah SAW setelah Khadijah binti Khuwailid, Saudah binti Zam’ah, Aisyah binti Abu Bakar Siddiq.

Dalam rangka mengunjungi Baitul Maqdis di Palestin, tempat yang pernah dikunjungi Rasulullah SAW dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj pada tahun ke 10 kenabian, Umar bin Khathathab meninggalkan kota Madinah, ibu kota pemerintahan Islam untuk sementara waktu. Beliau meyerahkan urusan kota Madinah kepada sahabat seperjuangan dalam menegakkan agama Allah di muka bumi, iaitu menantu Rasulullah saw, Ali bin Abi Thalib.

Umar pergi ke Baitul Maqdis, Palestin atas cadangan Ali bin Abi Thalib setelah menerima surat permohonan damai dari penduduk setempat yang dipimpin Uskup Agung Severinus.

“Pasukan Muslimin sudah bersusah payah menghadapi udara sejuk, perang dan sudah lama meninggalkan kampung halaman... Kalau anda datang menemui mereka, kedatangan anda dan pasukan Muslimin akan merasa aman, akan merasa sejuk. Semua ini akan membawa perdamaian dan kemenangan”, kata Ali bin Abi Thalib menyampaikan pendapatnya.

Umar berangkat meninggalkan kota Madinah menuju Baitul Maqdis dengan menggunakan unta kelabu, membawa dua buah karung, masing-masing berisi tepung gandum dan kurma, sebuah kirbat di depannya berisi air penuh dan sebuah bokor tempat makanan di belakangnya. Beliau pakai baju gamis tebal dibuat dari kapas bergaris-garis yang tepinya sudah robek.

Ketika akan sampai di tempat tujuan, Umar bin Khaththab sebagai seorang khalifah, pemimpin kaum Muslimin, qiyadah bagi pengikutnya, melangkahkan kaki, mengayunkan tangan sambil menuntun untanya, sedangkan pembantunya yang bernama Maisarah duduk di atas belakang unta.

Maisarah rasa tak sedap, ketika Baitul Maqdis sudah ada di depan mata, pembesar Nashrani dan masyarakat umum sudah siap menyambut kedatangan Umar bin Khaththab sebagai pemimpin kaum Muslimin. Tetapi Umar terus melanjutkan perjalanannya dan menyuruh pembantunya tetap di atas belakang unta, kerana berdasarkan janji gilir naik dan tuntun unta, kebetulan ketika sampai di tempat, giliran Umar yang menuntun.

Sebagai pemimpin, Umar telah memberikan teladan yang agung kepada kaum Muslimin terutama sebagai pemimpin yang telah diberikan amanah mengurus umat nabi Muhammad SAW. Beliau tetap konsisten terhadap janji, walaupun kepada pembantunya. Umar tidak merasa hina menuntun unta dengan pakaian yang sangat sederhana sedangkan pembantunya tetap duduk dibelakang unta.

Padahal beliau seorang penguasa kaum Muslimin yang kekuasaannya jelas terbentang dari Yaman sampai Syam. Umar telah membuktikan, dengan takwa sebenar-benarnya. Sikap hidup sederhana, jujur dan amanah. Ambil berat kepada rakyat, menghargai pengorbanan tenteranya sehingga dihormati pengikutnya dan disegani lawannya. (AK)

6 comments:

Salam rantau said...

Pak Hasyim,

saya minta izin guna kome pak hasyim di forum yob4e.

harap pak tak marah dan izinkan

salam rantau

Ibnu Hasyim said...

Boleh, alhamdulillah.

Seladang said...

Boleh tak menandingi barang kemas Rosmah mansor?

ahmed said...

Abcede berkata, pameran itu dibuat bagi membuktikan bahawa koleksi terbabit masih dalam keadaan baik di bawah seliaan kerajaan Gloria. “Antara koleksi barang kemas Imelda yang akan dipamerkan adalah anting-anting batu delima sebesar ibu jari dan rantai berlian 100 karat,” katanya semalam.

ali said...

Padahal beliau seorang penguasa kaum Muslimin yang kekuasaannya jelas terbentang dari Yaman sampai Syam. Umar telah membuktikan, dengan takwa sebenar-benarnya. Sikap hidup sederhana, jujur dan amanah. Ambil berat kepada rakyat, menghargai pengorbanan tenteranya sehingga dihormati pengikutnya dan disegani lawannya.

zaid said...

Maisarah rasa tak sedap, ketika Baitul Maqdis sudah ada di depan mata, pembesar Nashrani dan masyarakat umum sudah siap menyambut kedatangan Umar bin Khaththab sebagai pemimpin kaum Muslimin. Tetapi Umar terus melanjutkan perjalanannya dan menyuruh pembantunya tetap di atas belakang unta, kerana berdasarkan janji gilir naik dan tuntun unta, kebetulan ketika sampai di tempat, giliran Umar yang menuntun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails