Thursday, May 06, 2010

Serah Laut, Saman Kerajaan: Kit Siang Sokong Husam


KL, 6 Mei 10: Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyokong penuh cadangan Exco Kelantan, Datuk Husam Musa untuk memfailkan saman kepada kerajaan persekutuan berikutan penyerahan sempadan laut mengandungi dua medan minyak Blok L dan M di Laut China Selatan kepada Brunei.

Beliau dalam blognya berkata, tindakan Pengerusi Jawatankuasa Petroleum Kelantan itu tepat dan wajar sebagai usaha melindungi hak generasi masa depan rakyat Sarawak, Sabah dan Malaysia sendiri.

Semalam Husam yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, mencadangkan agar diambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan persekutuan berikutan pengambil-alihan kawasan perairan laut bersempadanan dengan Negara Brunei.

Sehubungan itu, Kit Siang berkata beliau akan mencadangkan Husam mengetuai Jawatankuasa Khas Pakatan Rakyat bagi menyaman Kerajaan Persekutuan dalam mesyuarat ketua-ketua Pakatan Rakyat akan datang.

"Saya sendiri akan mencadangkan supaya Jawatankuasa Khas yang bakal diketuai oleh Husam ini diwujudkan di mesyuarat ketua-ketua Pakatan Rakyat akan datang," katanya.

Selain mewujudkan Suruhanjaya Siasatan Diraja, DAP juga jelasnya bersetuju dengan cadangan Husam agar perdana menteri menyediakan kertas putih berkaitan isu-isu tersebut. Datuk Seri Najib tegasnya perlu mendedahkan kepada awam segala bentuk surat dan dokumen di antara Putrajaya, Brunei, Sabah, Sarawak dan syarikat minyak negara iaitu Petronas yang berkaitan dengan penyerahan kawasan bersempadan.

Ianya termasuk juga laporan segala keputusan yang telah dibuat oleh kabinet sebelum memutuskan perkara tersebut. (AK)

1 comment:

Anonymous said...

Saman kerajaan BN atau buang saja perlembagaan Malaysia ke dalam laut!

Kepada PM: Tak perlu perlembagagaan kalu tak hendak perjuangkannya....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails