Monday, April 05, 2010

Vettel Twn Sepang. Sama Sukan Kuda Zaman Nabi?

SUKAN

Red Bull, Webber (kiri) dan Vettel mencatat kemenangan 1-2 pada GP Malaysia di Litar Sepang semalam

APRIL 05, 10. TUAH akhirnya memihak kepada Sebastian Vettel apabila pemandu Red Bull Racing itu berjaya mengecapi kejayaan sulungnya dalam perlumbaan Formula Satu (F1) musim ini dengan menjuarai Grand Prix (GP) Malaysia di Litar Sepang semalam. Selepas kecewa pada dua perlumbaan awal musim (GP Bahrain dan Australia) berikutan masalah teknikal, Vettel akhirnya mencatat kejayaan dinanti- nantikannya itu.

Sebaik sahaja memintas rakan sepasukannya, Mark Webber pada selekoh pertama se- awal pusingan pertama, pemandu muda kelahiran Jerman ini tidak lagi menoleh ke belakang.

Webber pula meneruskan penguasaan Red Bull di Litar Sepang dengan menamatkan saingan di tempat kedua, sekali gus menghadiahkan kejayaan 1-2 pertama buat Red Bull musim ini.

Lebih menarik, kejayaan 1-2 Red Bull itu juga bagai- kan amaran awal buat pasukan handalan lain seperti Ferrari, McLaren dan Mercedes GP.

"Terima kasih kepada seluruh kru pasukan ini kerana di atas usaha mereka, saya berjaya mengecapi kejayaan pertama di Malaysia," kata Vettel selepas mencatat 1 jam 33:48.412 saat dalam 56 pusingan semalam.

"Kami sememangnya tidak begitu panik apabila gagal dalam dua saingan awal kerana musim ini masih lagi panjang. Bagaimanapun, untuk menang di Malay- sia dalam cuaca yang panas dan mencabar ini, ia satu perasaan yang istimewa.

"Mark pula berjaya menduduki tempat kedua dan ia satu bonus buat kami kerana ia memberi banyak mata kepada pasukan. Saya sangat gembira dengan kejayaan kami."

Webber pula berkata: "Walaupun gagal muncul juara tetapi kejayaan menduduki tempat kedua sudah dianggap baik. Kami telah membuktikan penguasaan Red Bull dalam sai- ngan musim ini.

"Saya mahu mengucapkan tahniah kepada Sebastian kerana berjaya muncul juara pada perlumbaan kali ini," kata Webber yang bermula di petak hadapan pada perlumbaan akhir semalam.

Pemandu Mercedes GP, Nico Rosberg yang bermula di petak kedua pula memenangi tempat ketiga selepas mencatat masa 1:34: 01.916s.

Tempat keempat dan kelima masing-masing milik pemandu Renault, Robert Kubica dan Ad- rian Sutil dari pasukan Force India yang berjaya mengatasi juara dunia 2008, Lewis Hamil- ton (McLaren) di tempat keenam.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Sekadar buka minda, samakah sukan di atas dengan sukan lumba kuda di zaman Nabi Muhammad SAW, di zaman awal kelahiran Islam pimpinan beliau?

Pertandingan Kuda:

Ibnu Umar menyatakan bahawa, Rasullullah SAW sering menganjurkan pertandingan lumba kuda dan baginda memberi hadiah kepada pemenang. Semua ini dilakukan oleh baginda untuk mengembang sukan berkuda, melatih kepintaran berkuda serta kesihatan tubuh badan.

Iman Ahmad bin Hanbali telah meriyawatkan dalam kitabnya 'Masnad' dimana Anas telah ditanya " Adakah Rasulullah SAW memasuki pertandingan kuda?" Anas menjawan "Ya"
"Demi Allah, baginda berlumba dengan kudaNya bernama Subbah. Kuda tersebut memenangi perlumbaan dan baginda amat gembira." Hadith Bukhari diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar.

Rasullullah saw mengadakan pertandingan kuda dari Ath-Thaniya sehingga Masjid Banu Zurayk. Abdullah bin Umar juga menyatakan bahawa beliau juga menyertai pertandingan tersebut.

Jarak Pertandingan

Rasullah saw tidak melarang pertandingan lumba kuda, malah baginda sendiri memberi nasihat aturcara pertandingan, antaranya baginda pernah menganjurkan perlumbaan kuda di Madinah diantara:-

Dari Hafiya ke Thaniyyat al-Wada (60 ghalwa = 5 hingga 6 batu) untuk kuda dewasa
Dari Thaniyyat al-Wada ke Banu Zurayk (10 ghalwa = 1 batu) untuk kuda muda.

Banginda sendiri menyertai pertandingan tersebut dimana kuda baginda pernah memenangi pertandingan beberapa kali. Rasullullah saw amat gemar menunggang kuda dan mengalakkan pertandingan lumba kuda.

Berikut adalah beberapa keratan tentang minat bagida terhadap kuda, antaranya:-

" Terdapat banyak keberkatan dalam pemeliharaan kuda" (Kitab Masnab)
" Belajarlah memanah dan menunggang kuda" ( Hadith Muslim)
(2MA)

Rujukan:

Diantara kitab-kitab yang menyatakan perihal kuda ialah:-

1. Kitab Al-khayal oleh Attabi
2. Kitab Al-Khayal al-kabir oleh Ahmed Abi Tahir
3. Kitab Khalq al-faras oleh Asmai
4. Kitab al-sarj wal-lijam oleh Asmai
5. Kitab khalq al-faras oleh Washsha
6. Kitab Khasyl al-saghir & Kitab al-sarj wal-lijam oleh Ini Durayd
7. Kitab al-khayl bi khatt al-Kufi oleh Ahmed Habib
8. Kitab al-khayl al-sawabik oleh Khawlani
9. Kitab nasab al-khayl oleh Muhammad bin Ziad
10. Kitab al-khalq as faras oleh Ibrahim al-Zujaj

Terdapat lebih dari 30 kitab-kitab lain yang menceritakan tentang kuda.

(2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails