Tuesday, April 06, 2010

Coklat Telur Paskah, Ganti Dgn Kurma. 1M'sia?

PENGGUNA
Gambar atas, telur coklat Paskah yang amat digemari orang, kini terancam oleh rancangan kontroversi baru Eropah..
Buah kurma

SEBELUM puluhan juta orang Eropah mengecap manisn.ya coklat telur paskah akhir-akhir ini, Eropah membuka rancangan meganya untuk bertindaktegas dalam pasaran telur Paskah. Gerakan ini diadakan kerana keprihatinan kepada kesehatan. Terutama, masalah meningkatnya obesiti atau kadar gula tinggi yang diyakini berakar pada budaya makan manis-manis, khususnya telur paskah yang terbuat dari coklat.

"Masalah obesiti meningkat gila-gila di Eropah.. dan kami melihat kempen pemasaran telur paskah sebagai sebahagian dari masalah tersebut" kata pegawai Komisi Masalah kesehatan Egbert Oval. Terutama telur coklat berukuran besar yang membuat kami bimbang, kanak-kanak diberi jumlah gula yang sangat berlebihan. Sehingga kami terpaksa mengawal pasar telur coklat sepenuhnya."

Pasaran Coklat

Tindakan keras tersebut bermula di Brussels, pusat coklat Eropah dan tempat perusahaan coklat yang membuat giler banyak orang seperti Godiva dan Leonidas. Tetapi pejabat Kesatuan Eropah sudah lama mengamati sektor ini. Menurut mereka banyak didominasi oleh beberapa perusahaan besar sahaja. Perusahaan kecil merasa cemas, seperti Kraft yang baru saja mengambil alih perusahaan coklat asal Inggeris Cadbury, berpotensi untuk memegang 15% pasaran coklat.

"Saya takboleh sebut nama perusahaan tersebut tetapi kami sudah dapat banyak sekali laporan bahawa perusahaan kecil terrencat." kata Shelly White, pagawai anti persaingan Eropah.
Dia menyangkal kritikan Kesatuan Eropah telah melakukan kesalahan menghalang produk coklat yang populer. "Eropah membelanjakan wang jutaan euro untuk menikmati coklat, jadi memang tugas kita untuk memastikan bahawa pasaran itu terbuka dan hak konsumer terpelihara."

Hingar-Bingar

Khamis lalu, orang tua dan anak-anak di sekolah yang terletak di dekat pejabat di sini marah terhadap rencangan tersebut. "Apa berikutnya? Mengapa kami tidak boleh makan coklat dengan tenang tanpa campur tangan Big Brother? tutur salah satu ibu dengan dua anak. Jack berusia 14 tahun mengatakan sekolahnya akan mengadakan petisyen jika rencangan Kesatuan Eropah itu terusberjalan. "Sepatutnya terpulang kepada kami, bila kami makan coklat dan seberapa banyak kami makanpun. Itu bukan urusan orang lain, urusan kami!"

Sambil mengangkat bahunya, Egbert Oval menjelaskan, "Begini, kami di sini bukan untuk menjadi populer. Kadang, kita perlu lakukan langkah yang tidak begitu populer demi kesihatan umum masyarakat."

Respons negatif seperti ini tidak akan menghentikan pejabat Kesatuan Eropah untuk mengambil tindakan, walaupun di perayaan hari Natal, yang biasanya diwarnai dengan coklat Santa. "Ini sama dengan paskah, coklat Santa tersedia selama beberapa bulan menjelang Natal dan mereka tidak menjadi penting pada perayaan itu"

"Kita patut kembali kepada buah-buah, seperti kurma dan asam di perayaan Natal," kata Egbert Oval. Tetapi ketika ditanya apakah dia suka coklat, dia mengaku "lebih suka keju. So, hal ini tidak begitu mengganggu saya."

Komen Blog Ibnu Hasyim: 'Paskah', asal bahasa Yunani, (Πάσχα atau Paskha) adalah perayaan terpenting dalam tahun liturgi gereja Kristian. Bagi umat Kristian, Paskah identik dengan Jesus, yang oleh Paulus disebut sebagai "anak biri-biri Paskah" jemaah Kristian hingga kini percaya bahawa Jesus disalibkan, mati dan dikuburkan. Pada hari ketiga, bangkit dari antara orang mati. Paskah merayakan hari kebangkitan tersebut dan merupakan perayaan yang terpenting.

Jadi, telur choklat paskah dibuat ada kaitan dengan hari agama ini. Seperti juga buah korma atau tamar ada kaitan dengan bulan puasa antara bulan ibadat orang-orang Islam. "Kita patut kembali kepada buah-buah, seperti kurma dan asam di perayaan Natal," seperti kata Egbert Oval, patut dialau-alukan. Kalau boleh, di Malaysia pun begitu juga bagi penganut-penganut Kristian, jadikan korma sebagai lambang perlaksanaan 1 Malaysia? (Pelbagai sumber/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails