Saturday, March 06, 2010

Bantah Lawatan Penerbit filem "Fitna" Ke Britain.

HALAMAN HIBURAN

Pelajar Iran melaungkan bantahan terhadap penerbitan filem Fitna sewaktu menyertai tunjuk perasaan di luar Kedutaan Belanda di Teheran, sebelum ini– AP

LONDON 6 Mac - Beratus-ratus orang berkumpul di hadapan parlimen Britain semalam bagi membantah lawatan ahli parlimen Belanda, Geert Wilders ke sini untuk menayangkan filem kontroversi anti-Islam beliau.

Penunjuk perasaan membawa pelbagai sepanduk termasuk sebuah yang mempunyai slogan "Perkauman tidak alu-alukan" ketika Wilders membawa filemnya `Fitna’ ke House of Lords.

``Saya amat bimbang lawatan Wilders akan dilihat sebagai mempunyai agenda perkauman,’’ kata seorang pembantah berusia 25 tahun yang enggan namanya disiarkan ketika sekumpulan pembantah menyekat sebatang jalan di luar parlimen Britain.

Wilders tidak dibenarkan masuk ke Britain untuk menayangkan filemnya pada Februari lalu bagaimanapun larangan tersebut ditarik balik dan beliau membuat lawatan pertamanya ke sini Oktober lalu sebelum menjadualkan penayangan filem tersebut.

Wilders yang menyamakan Islam dengan Nazi dan fasisme serta al-Quran dengan buku `Mein Kampf’ milik Adolf Hitler telah mencemarkan imej Belanda yang sebelum ini berbangga sebagai sebuah negara `jaguh toleransi.’ - AFP

Komen Blog Ibnu Hasyim:Sebenarnya manusia itulah pengganggu ketenteraman dan pembuat kekacauan di muka bumi yang patut dihukum. Kedatangannya patut dibantah. Usir saja.. UMNO bagaimana?

Klik ini sebagai tambahan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails