Friday, March 05, 2010

Indonesia, Ke3 Facebook Terbesar Di Dunia, Cuba Manfaatkan?

PENGANALISIS mengatakan pengguna Facebook didominasi dari luar AS, adalah benar. Namun AS masih tercatat sebagai pengguna Facebook dengan presentase terbesar. Malalui Inside Facebook, didapati kira-kira 70 persen dari pengguna Facebook berasal dari luar AS.

Indonesia merupakan negara Facebook terbesar ke-3 di seluruh dunia. Posisi Indonesia berada di bawah AS dan Turki dengan total pengguna, pada Januari 2010 ini, mencapai 15.3 juta. Sedangkan Turki mencapai 16.9 juta pengguna.
Angka di kedua negara ini masih sangat jauh dengan pengguna Facebook di AS mencapai lebih dari 100 jutaan, tepatnya 102.6 juta.

Jumlah ini meningkat sekira 5 persen dibanding bulan Desember lalu, yang hanya mencapai 98.1 juta. Jika di AS pertumbuhan penggunanya hanya 5 persen, berbeda dengan pengguna Facebook di Turki yang hanya meningkat sekira 4 persen sahaja dibanding pengguna pada bulan Desember, mencapai 16.3 juta.


Pengguna Facebook di Indonesia tumbuh kira-kira 10 persen dibanding jumlah pada bulan Desember yang mencapai 13.8 juta pengguna, atau mendapatkan tambahan pengguna kira-kira 1.43 juta. Secara keseluruhan, pertumbuhan pengguna Facebook terus berlanjutan. Pada akhir bulan lalu, pengguna Facebook kini telah mencapai 350 juta, dibanding bulan sebelumnya yang hanya 337 juta. Ertinya terdapat penambahan 13 juta pengguna dalam kurun satu bulan.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Soalnya, dari perkembangan Facebook di dunia kini, siapa yang dapat manfaat? Israel baru-baru ini dikatakan membatalkan serangan terhadap musuh-musuhnya hasil maklumat dari Facebook. Mari kita fikir apa manfaat yang boleh didapati untuk kepentingan agama kita, perjuangan atau dakwah kita, keluarga dan diri kita sendiri..

Bahkan untuk bisnes... (Pelbagai sumber/AK)

Maklumat tambahan...


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails