Friday, March 05, 2010

Gerakan Anti 'Bersunat' Di AS, Hina Semua Agama..

Bawah:Amalan bersunat di Malaysia..

Jumaat Mac5 2010. PENENTANGAN terhadap nilai-nilai Islam semakin banyak merebak. Kali ini datang dari negara bahagian AS, Massachusetts. Satu kelompok nasional menyatakan bahawa 'sunat' atau 'masuk jawi' menurut sebutan kampung di Malaysia, pada bayi yang baru lahir adalah multilasi genital, dan kini sedang menekan badan legislatif setempat agar melarangnya.

Matius Hess, presiden dari 'Bill to End Male Genital Mutilation' mengatakan "Kami selangkah lebih dekat untuk membuat undang-undang ini dan ada perhatian lebih banyak untuk itu sekarang."

Sebelum di Massachusetts, Matius Hess telah berusaha mengajukan tuntutan ini di 14 negara-negara lain, tetapi tidak berhasil. Charles A. Antonelli dari Quincy di bawah hak petisyen yang dijamin dalam perundangan negara, mengatakan sunat adalah menyakitkan.. Juga tidak perlu melanggar hak asasi manusia dan menurunkan sensasi seksual pada lelaki dewasa.

"Juga beberapa alasan masyarakat yang merasa wajar untuk melakukan amputasi bedah ke tubuh seseorang tanpa persetujuan mereka," kata Antonelli, 43. "Ini benar-benar pilihan peribadi. Kebanyakan orang berfikir hal ini tidak berbahaya."

Antonelli mengatakan ia terlibat dalam gerakan anti-sunat, kerana fisikal telah dirosakkan oleh sunat. Jika berjaya, maka rang undang-undang Massachusetts itu akan menyenaraikan 'larangan sunat untuk lelaki di bawah umur 18', kecuali jika ada keperluan perubatan.

Bukan hanya kalangan Muslim, tetapi juga Yahudi pun menolak pula petisyen ini. "Ini gagasan buruk," kata Rabi Ronne Friedman dari Candi Israel di Boston, yang merasa melarang sunat akan menginjak-injak tradisi agama.

Dia ragu undang-undang itu akan disetujui. "Satu-satunya cara hal seperti ini boleh dilakukan di mana-mana negara pun, tetapi sangat berbeda dari negara kita sendiri."

Komen blog Ibnu Hasyim: Suatu tuntutan hina semua agama dan merampas hak-hak asasi manusia beragama. Negara demokrasi apa itu? (Era Muslim/2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails