Saturday, December 19, 2009

Benarkah Iran Ceroboh Irak Atau Bermula Perang Iran-AS?




DIS 18, 09. BBC dilaporkan, tentara Iran telah memasuki wilayah Irak selatan dan menguasai sebuah telaga minyak. Walaupun begitu, seorang kakitangan pejabat Irak cuba mengecilkan insiden ini dengan mengatakan daerah itu memang daerah tidak bertuan, dan berada dekat dengan perbatasan yang menjadi persengketaan kedua negara.

Menurut keterangan jurucakap militer Amerika Syarikat (AS) kepada pejabat berita AFP, tentara Iran melintasi perbatasan dan menaikkan bendera Iran di telaga minyak Fakkah. Wakil Menteri Dalam Negeri Irak mengakui, tentara Iran tersebut berada di Irak, dan menguasai telaga minyak itu.

Sebelumnya dilaporkan, tentara Iran itu sudah menarik diri kembali ke wilayah perbatasan mereka. Wakil Menteri Dalam Negeri Ahmed Ali al-Khafaji pada awalnya membeitahu pejabat berita Reuters mengatakan, pencerobohan oleh Iran itu tidak benar. Namun Khafaji kemudian mengukuhkan bahawa hal itu sudah terjadi, dan 11 tentara Iran bertahan di telaga minyak, dan belum meninggalkan wilayah tersebut.

Dia mengatakan sejauh ini tidak ada reaksi militer dari pasukan Irak. "Kami sedang menunggu perintah dari para pemimpin kami,"katanya. Ditambahkannya, pencerobohan itu merupakan satu dari beberapa insiden yang terjadi dalam beberapa hari terakhir.

Telaga minyak itu berada 500 meter dari pos perbatasan Iran dan sekitar satu kilometer dari pos Irak, kata Kolonel Peter Newell dari AS kepada AFP.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Apakah ianya benar-benar akan berlaku perang Iran-AS (dengan menggunakan Irak) setelah dikatakan Iran ceroboh Irak, atau hanya baru perang saraf?

Sila lihat Catatan Perjalanan di Iran..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails