Wednesday, December 16, 2009

Vientiane: Cheng Chu Sian Peroleh Pingat Emas..

SUKAN
PANAHAN EMAS... Pemanah negara Cheng Chu Sian ketika beraksi pada acara Recurve 70m individu lelaki akhir sempena Sukan SEA ke-25 di Lapang Sasar, Kompleks Sukan Nasional di Vientiane, hari ini. Pada acara itu, Cheng memperoleh pingat emas. Beliau berjaya mengumpul 113 mata bagi meraih emas untuk mengatasi saingan dari pemanah Myanmar, Zaw Win Htike yang mendapat perak dengan mengumpul 105 mata. --fotoBERNAMA

BAGAIMANA sukan atau hiburan memanah menurut Islam?

Di antara sukan atau hiburan yang dibenarkan oleh syarak ialah bermain memanah dan perang-perangan.

Pertama: Sebab pada suatu masa Nabi pernah berjalan-jalan menjumpai sekelompok sahabatnya yang sedang mengadakan pertandingan memanah, maka waktu itu Rasulullah SAW. memberikan dorongan kepada mereka dengan sabdanya:
"Lemparkanlah panahmu itu, saya bersama kamu." (Riwayat Bukhari)

Kedua: Pertandingan lempar panah itu bukan sekedar hobby atau sekedar bermain-main saja, tetapi salah satu bentuk daripada mempersiapkan kekuatan sebagai yang diperintah Allah dalam firmanNya "Dan bersiap-siaplah kamu untuk menghadapi mereka (musuh) dengan kekuatan yang kamu sanggup." Dalam menafsirkan ayat ini Rasulullah bersabda: "Ketahuilah! Bahawa yang dimaksud 'kekuatan' itu ialah memanah - beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali." (Riwayat Muslim)

Ketiga: Sabdanya pula: "Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu." (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)

Keempat: Namun begitu, Rasulullah SAW. memperingatkan para pemain agar tidak menjadikan binatang-binatang jinak dan sebagainya sebagai sasaran latihannya, sebagaimana yang biasa dilakukan oleh orang-orang Arab jahiliah. Abdullah bin Umar pernah melihat sekelompok manusia yang sedang berbuat demikian, kemudian Ibnu Umar mengatakan: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melaknat orang yang menjadikan sesuatu yang bernyawa sebagai sasaran memanah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dilarangnya permainan seperti itu kerana terdapat unsur-unsur penyiksaan terhadap binatang dan merenggut jiwa binatang serta memungkinkan untuk membuang-buang harta. Tidak benar kalau permainan manusia itu dengan mengorbankan makhluk hidup yang lain.

Kelima: Justru itu pula Rasulullah SAW. melarang mengadu binatang seperti yang dilakukan orang-orang Arab dahulu, iaitu mereka membawa dua ekor domba atau sapi kemudian diadu sampai mati atau hampir mati. Lantas mereka senang dan tertawa. Para ulama berkata: "Bahawa prinsip dilarangnya mengadu binatang, kerana terdapatnya unsur menyakiti dan melumpuhkan binatang tanpa faedah, tetapi hanya sekedar bermain-main."

Jadi sukan seperti laga kerbau, ayam, pertandingan lumba kura-kura (yang pernah dipertandingkan oleh tokoh-tokoh masyarakat di Kedah sebelum pemerintahan Pakatan Rakyat dulu dengan membakar ekornya supaya sakit dan kuat lari) atau lain-lainnya demi hak asasi binatang, adalah dilarang oleh agama Islam. (IH)

Lihat sebelum ini...


Aku Ingin Jadi Penembak Tepat..

1 comment:

Anonymous said...

Beri 1 lagi Datuk.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails