Wednesday, November 11, 2009

Qanun Jinayah Di Aceh: Kalau Daud Barueh Masih Hidup....




Demontrasi di Banda Aceh Nov 6 2009

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

SETIBANYA saya di Malaysia sehari dua lepas, seorang sahabat Aceh di Malaysia memberitahu mengenai berita Jumaat lepas (Nov 6 2009), mengenai lebih dari 100 mahasiswa dari Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ar-Raniry dan Universitas Syiah Kuala ( Unsyiah ) bergabung dalam satu kesatuan yang diberi nama Mahasiswa Untuk Syariat Islam (MAHSYAR) melakukan aksi demonstrasi secara aman dihadapan kantor Gubernor Aceh pada pagi tersebut.

Antara lain mereka menuntut agar Gubernor Aceh, Irwandi Yusuf tidak berdolak dalik lagi dalam hal pelaksanaan Qanun Jinayat Islam di bumi Aceh Darussalam. Ini berikutan tindakan Irwandi sebelum ini yang memberikan pelbagai alasan untuk tidak menandatangani undang-undang Qanun Jinayah yang berkait dengan hukuman rejam. Pelbagai alasan dipaksakan agar diterima pakai oleh rakyat Aceh, seolah-olah ada campurtangan piha
k asing dalam menekan pemerintah Aceh dari melaksanakan syariat Islam.

Walaubagaimanapun, ketegasan Irwandi itu yang diperlukan, seperti kata Faisal, salah seorang coordinator himpunan. Himpunan juga dihadiri oleh anggota Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia ( KAMMI ), Lembaga Dakwah Kampus ( LDK ), IAIN Ar-Raniry dan Unsyiah. Mereka meluahkan kekecewaan dan menghendaki agar Irwandi tegas melaksanakan Syariat Islam di Aceh kerana undang-undang ini sudah ada dan disahkan oleh anggota Dewan Perwakilan Rakyat Aceh ( DPRA ), namun ditolak oleh beliau.

Mereka turut memberi amaran kepada kerajaan Pusa
t agar tidak campurtangan dalam pelaksanaan Syariat Islam di Aceh dan jangan berani mencabar Qanun Jinayah ini. Saya juga difahamkan, pada masa ini, ulama’-ulama di Aceh mula terpecah kepada 2 kelompok. Iaitu yang mula menzahirkan sikap kekecewaan terhadap pemerintahan Irwandi dan sebahagian lagi berdiam diri atau ada yang bersetujui agar rakyat difahamkan dahulu mengenai Qanun ini. Antara tuntutan meraeka ialah...

Aceh adalah daerah provinsi yang
merupakan kesatuan masyarakat hukum yang bersifat istimewa dan diberi kewenangan khusus untuk mengatur dan mengurus sendiri urusan pemerintahan dan kepentingan masyarakat setempat. Dewan Perwakilan Rakyat Aceh telah mengesahkan peraturan daerah tentang Qanun Jinayat (hukum pidana Islam) dan Qanun Acara Jinayat (hukum acara pidana Islam). Kedua Qanun ini sebagai Qanun perbaikan terhadap qanun 12, 13, 14, 2003 tentang khamar, maisir (judi) dan khalwat. Banyak pihak yang menilai ketiga qanun tersebut terdapat banyak kelemahan dan kekurangan sehingga perlu dilakukan perbaikan.

Maka qanun Jinayat menjadi penting untuk memberi penguatan terhadap pemberlakuan Syariat Islam di Aceh. Namun alangkah sangat menyedihkan ketika masyarakat Aceh mendapati pe
mimpinnya (Gubernor) justeru menolak menandatangani Qanun tersebut.
Maka dengan ini kami yang terhimpun dalam Mahsyar menganggap perlu untuk menyatakan tuntutan sebagai berikut

Pertama,
mendesak Gubernor Aceh untuk segera menjalankan Qanun Jinayat dan Qanun Acara Jinayat yang telah disahkan oleh DPRA pada tanggal 14 Sept 2009 lalu, walaupun sebenarnya Gubernor Aceh tidak bersedia menandatangani Qanun tersebut. Tapi berdasarkan fasal 37 ayat (2) Qanun Aceh Nombor 3 tahun 2007 tentang tatacara pembentukan Qanun-Qanun menyebutkan bahawa dalam hal rancangan qanun sebagaimana dimaksud pada ayat ( 1 ) tidak ditandatangani oleh Gubernor / Bupati / walikota dalam waktu paling lama 30 hari sejak rancangan qanun disetujui bersama:


Maka rancangan qanun tersebut sah menjadi qanun dan wajib diundangkan, diperkuat dengan fasal 43, UU No 10 / 2004 tentang pembentukan peraturan
perundangan. Disini jelas bahawa sejak tanggal 15 Okt 2009 lalu (30 hari sejak 14 Sept 2009) Qanun Jinayat telah sah menjadi hukum positif dan setiap orang dianggap mengetahuinya dengan pernomboran dan dimasukkann kedalam Lembaran Daerah.

Maka kami mengecam sikap Gubernor Aceh
yang melakukan provokasi-provokasi untuk menggagalkan qanun yang sudah sah tersebut justeru seharusnya Irwandi sebagai pemimpin menghormati setiap keputusan hukum yang ada sehingga dapat menjadi tauladan buat seluruh masyarakat. Bukan malah mempolitisasi qanun tersebut dengan alasan-alasan yang terlalu dipaksakan.


Kedua,
meminta kepada pemerintah pusat untuk menghormati qanun jinayat yang telah disahkan oleh DPRA dan jangan sekali-kali melakukan upaya pembatalan atau melakukan revisi perda (peraturan derah) yang telah ditunggu-tunggu oleh seluruh masyarakat Aceh, namun apabila hal tersebut tetap dipaksakan maka masyarakat Aceh menilai ini adalah bahagian dari penghambatan pemberlakuan Syariat Islam yang dilakukan Pusat terhadap Aceh.


Dengan demikian tuntutan ini kami sampaikan
, sudah semestinya Syariat Islam di Aceh menjadi contoh untuk menggapai masyarakat Madani yang kita cita-citakan bersama.
"

Demikian tuntutan dari
MAHSYAR,
Banda Aceh, 6 November 2009 (Faisal Plimbang) sebagai Koordinator Aksi.

"Apa pndapat tuan?" Kawan saya itu bertanya saya.

Jawab saya, "Kalau Daud Barueh masih hidup, tentu dia merasa kecewa.. Syabas kepada MAHSYAR dan rakan-rakannya! Nabi berpesan supaya jangan dipagut ular 2X dalam satu lobng." Siapa Daud Barueh? Sila KLIK ini... Politik Mie Aceh

Ibnu Hasyim, Catatan Santai.
ibnuhasyim@gmail.com
November 11, 2009
KL

Sila lihat lanjut..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails